GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ad Valvas 1976-1977 - pagina 167

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ad Valvas 1976-1977 - pagina 167

14 minuten leestijd Arcering uitzetten

AD VALVAS — 10 DECEMBER 1976

7

Cerstconcert VU-koor met werken van barok-componisten Donderdag 16 dec ember geeft het VU­koor een kerst c on c ert in de aula van het VU­hoofdgebouw. Op dit optreden worden werken gezongen van de twee barok­ componisten Johann Sebastiaan Bach en Marc ­Antoine Charpen­ tier. Aanvang 20.15 uur. Het nu 19­jarige koor van de VU heeft in de loop van zijn bestaan al enkele k e r e n Bach gezongen. Onder leiding van de in 1975 g e ­ pensioneerde dirigent Van Rand­ wijk werd in de loop van de j a r e n zestig talrijke malen de J o h a n n e s Passion uitgevoerd, w a a r v a n de laatste w e r d opgenomen door de NCRV, aangezien d a t een — toen nog — zeer bijzondere kleine b e ­ zettingsuitvoering was. Dit keer zingt het koor dan geen Johannes (of Mattheüs) Passion — daarvoor verwijzen we graag naar de uitvoeringen van het Concertgebouworkest met als di­ rigent de barokspecialist H a r n o n ­ court in een a n d e r e tijd van het jaar —, m a a r t w e e w e r k e n van de Grote Meester — die van 1685 tot 1750 in Duitsland leefde —, die normaliter niet door het Concert­ gebouworkest w o r d e n uitgevoerd en die tóch een belangrijk onder­ deel vormen in h e t oeuvre: de twee cantates „Nun komm, d e r Heiden Heiland" (nrs. 61 en 62). Bach schreef niet alleen een or­ gelstuk en een orgelkoraal, m a a r in 1712 eerst k a n t a t e n u m m e r 61 onder deze titel; later werd een zogeheten „zweite komposition" geschreven. Eigenlijk is dit zeer bedriegelijk, want alleen de tekst van het eer­ ste koorstuk is in beide kantates op dezelfde tekst gecomponeerd. Overigens biedt de laatste k a n t a t e grote moeilijkheden voor de so­ listen: zowel de tenor als de bas kunnen juist in dit w e r k h u n vir­ tuositeit tonen, h e t koor krijgt

Door Louwrens

Langevoor t

deze gelegenheid meer in k a n t a t e nr. 61.

Charpentier Van Marc­Antoine Charpentier wordt twee w e r k e n uitgevoerd: de Messe de Minuit, die in 1971 ook al eens op het p r o g r a m m a voorkwam, m a a r die nu gezongen w o r d t door het in j a n u a r i jongst­ leden geformeerde kamerkoor, dat onlangs zijn eerste openbare uitvoering gaf in de Waalse K e r k met een p r o g r a m m a van m a d r i ­ galen, dat overigens ook nog tot een radio­optreden leidde in het NOS­programma F\ir Elise, en het Te Deum, w a a r v a n iedereen de eerste m a t e n kent, omdat dat al­ tijd gebruikt w o r d t op de televisie bij een Eurovisie­uitzending. ; De Messe de Minuit betekent Mid­ dernachtsmis, w a t erop duidt dat Charpentier dit w e r k geschreven heeft voor de Kerstnachtdienst en d a a r o m heeft hij ook gebruik g e ­ m a a k t van bestaande kerstliede­ ren. Deze liederen „noëls" ge­ naamd k u n n e n op het orgel t u s ­ sen de n o r m a l e mis gedeelten (Kyrie, Gloria, Credo, etc.) ge­ speeld worden. Dit geeft de mis een wat informeler k a r a k t e r . In het algemeen werd een Te Deum geschreven ter gelegenheid van een belangrijk staatsgebeu­ ren, zoals overwinningen en ge­ boorten van kroonpretendenten. Het is een loflied op de Heer en draagt d a a r o m een feestelijk ka­ rakter, wat zich uit in een grote bezetting m e t in dit geval een b e ­ langrijke trompetsolopartij en n a ­ tuurlijk pauken.

Het momenteel 120 m a n tellende VU­koor leent zich bij uitstek voor uitvoering van dit ma^ jestueuze werk. Beide werken, het Te Deum en de Messe de minuit, dragen een typisch F r a n s Communisme en k a r a k t e r . J e hoort bij wijze van^ spreken de Louis XlV­meubels. godsdienst Marc­Antoine Charpentier werd rond 1634 te Parijs geboren. Hij studeerde in Rome bij Carissimi, de meester op het motet gebied. Na terugkeer in Frankrijk werd hij m e d e w e r k e r van Molière; sa­ . men schreven ze comédies­ballets, toneelstukken met a a n het einde een spektakel van zang, muziek en dans. Charpentier w a s op dat moment hofkomponist van de V U­Magazine bevat deze maand Franse koning. In deze hoedanig­ onder de kop „Opium van (niet heid was hij collega van LuUy. voor) het volk" een doc umentaire Bovendien was hij verbonden aan over wat in het CPN­tödsc hrift de J e z u ï t e n k a p e l en de Sainte „Politiek en Cultuur" de afgelo­ Chapelle. Zijn oeuvre omvat zeven pen veertig jaar gesc hreven Is opera's, tragédies­spirituelles en over het onderwerp Communisme vele geestelijke werken, zoals en Godsdienst. Vooral het jaar missen, oratoria, motetten en 1937, waarin de NSB de verkle­ psalmzettingen. Hij stierf op on­ Hngen inging met de kreet „Mus­ geveer zeventigjarige leeftijd in sert of Moskou" krggt de aan­ Parijs. dacht. Ook andere lec tuur uit Ne­ derlandse c ommunistisc he hoek werd geraadpleegd. Solisten

¥U-Magazine met CPN-lectuur

Naar voren komt h e t beeld v a n eon CPN, die — veelal vergeefs — pogingen doet om christenen uit te leggen dat m e n van communis­ ten niets te vrezen heeft: geloofs­ vervolging is zelfs strijdig met h e t marxisme. Soms w o r d e n Russische communisten op d e vingers getikt door de CPN. Dat het allemaal begrepen w e r d m christelijke kringen kan niet worden gezegd. Er blijken trou­ wens ook communisten, die moeite hebben met het partijstandpunt, dat geen atheïstische propaganda mag worden bedreven. „Zijn de iTioderne theoretici soms b a n g voor een polemiek met de religie?" wordt in 1955 In de r u b r i e k „Vra­ genbus" van Politiek en Cultuur gevraagd. Het omslagverhaal bevat tevens een uitvoerig fragment uit de ro­ man „Terdoodveroordeeld" van CPN­bestuurder Gerard Maas, die daarin een dialoog beschrijft tus­ sen vier door de Duitsers veroor­ deelde verzetsmensen; een gere­ formeerde en twee h e r v o r m d e n van de Veluwe en een communist uit de Zaanstreek. (Red.)

De solisten, die aan deze uitvoe­ ring m e e w e r k e n zijn D i e u w k e Aalbers, sopraan, de alt Guurtje Schermer, de tenor Ad van Baas­ bank, de bas J elle D r a y e r en Leo van Doeselaar aan het orgel. Laatstgenoemde is repetitor van h e t VU­koor en studeert aan het Sweelinck Conservatorium bij Albert de K l e r k (orgel) en J a n Wijn (piano). Hij begeleidde het koor op concerten in onder meer het Requiem van Duruflé, in het Concertgebouw. Guurtje Scher­ m e r is reeds b e k e n d bij h e t koor: ze zong in mei j.l. de altpartij in Mozarts Vesperae, zo ook J elly Drayer als bassolist. De beide andere solisten zijn vast verbon­ den aan h e t Nederlands K a m e r ­ koor. Dieuwke Aalbers zingt voor het eerst met het VU­koor, maar zingt regelmatig als soliste bij het asko­ensemble (hét ensemble voor hedendaagse muziek). In het Holland Festival 1975 speelde zij de titelrol in de barok­opera „Seelewig" van Gottlieb Staden. Een zeer veelzijdig soliste dus! Tot slot: Ad van Baasbank begon zijn k a r r i è r e als koortenor bij het VU­koor. Hij studeerde in die tijd

Een beeld van het

VU-kameTkoor ttijdens ijdens

rechten. Solistisch zong hij met het VU­koor onder meer in het Requiem van Mozart en de Messe do Minuit (toen ook!) onder lei­ ding van Van Randwijk.

Dirigent Dirigent is ditmaal Sam ten Vel­ den, sedert september 1975 de vaste dirigent van het VU­koor. Sam ten Velden w e r d in 1946 ge­ boren uit muzikale ouders. Hij studeerde aan het Amsterdams Conservatorium, aanvankelijk al­ leen schoolmuziek, later ook piano en direktie, zowel koor als orkest. Dit laatste o n d e r meer bij de eer­ ste dirigent van het VU­koor, Simon C. J ansen. In mei 1975 deed hij e x a m e n m e t h e t Requiem van Fauré. Hij is tevens dirigent van h e t Haarlems Bach Ensemble, het orkest dat nu ook het VU­koor zal begeleiden. Dit ensemble dat dit j a a r haar vijfentwintig jarig j u b i ­ leum viort (met het T e Deum van Charpentier!) is een semi­profes­ sioneel gezelschap, en legt zich voornamelijk toe op het geven van Vesperdiensten met Bach­ cantates. De uitvoering door de beide VU­ koren vindt plaats in de aula van VU­hoofdgebouw op 16 decem­ b e r en op 13 december in de Geer­ tekerk in Utrecht. Voorverkoop van de k a a r t e n geschiedt voor A m s t e r d a m bij de VtT­boekhan­ del, de koorleden en CISCA­ Stadsschouwburg, voor Utrecht bij de muziekhandels „In de Blockfluyt" en Wagenaar, beide aan de Oude Gracht e n de W V ­ Utrecht op het Smakkelaarsveld en voor aanvang van het concert aan de zaal. De entree bedraagt in beide gevallen ƒ5,—; C J P , studer e n d e n en 65-plussers betalen ƒ3,—. De aanvang van beide concerten is 20.15 u u r precies.

Nicolette de Pater verlaat het Informatiecentrum Na ruim zes jaar gaat Nicolette („weet alles") de Pater het Informatiecentrum van de VU verlaten. Zij heeft een funktie aanvaard op het Amsterdamse KohnstammInstituut. Haar plaats zal tqdelijk worden vervuld door Yvonne Groot Kormelinck, die het werk op uitzendbasis verricht. Inmiddels is een advertentie geplaatst om definitief in de vakature te voorzien. Met het Informatiecentrum w e r d in 1970 gestart. Om het op poten te helpen werd Nicolette de P a t e r aangetrokken. Het Informatiecent r u m kreeg omstreeks Pasen 1971 de huidige plaats in het VU-hoofdgebouw (lD-03). Voordien was het tijdelijk ondergebracht in het P r o visorium (I) en later in het Instituut voor Aardwetenschappen. Het Informatiecentrum ressorteert onder de dienst P e r s en Voorlichting. (Red.)

een repet it ie

de vorige week in de aula van het

VU-hoofdgebouw.

ACC-bestuur betreurt uitspraak U-raad over participatie inPKV In een open brief aan de Universiteitsraad n.a.v. de motie, die de ur aannam over de partic ipatie van het ACC en liet VCVU in de Progres­ sieve Kiesvereniging (de raad keurde die partic ipatie af omdat zij niet in overeenestemming zou zijn met het algemene karakter van het ACC ­ red.) sc hrijft het ACC­bestuur de uitspraak van de Universiteitsraad te betreuren. Het bestuur vraagt zic h af of het juist is dat de Universi­ teitsraad zic h op deze wijze bezig houdt met het beleid van de spec ifieke organen van de R.S.A. Het bestuur vindt het jammer dat de Universi­ teitsraad op die manier een rol heeft willen spelen in het spel dat de VUSO kennelijk met sommige studentenorganisaties wil spelen. „Deze laatste opmerking mag een aanwijzing zijn voor d e m a n i e r waarop wij tegen het indienen van de motie en het d a a r m e e beoogde effekt aankijken. Wij k u n n e n het nauwelijks anders i n t e r p r e t e r e n dan opnieuw een poging van de VUSO om het ACC (en het vormingscentrum) in diskrediet te brengen bij de universitaire gemeenschap. Wat men daarmee wil, d a a r n a a r k u n n e n wij slechts gissen. Het is in ieder geval niet in het belang van onze vele leden. Het is j a m m e r dat de VUSO tot nu toe geen enkele poging heeft gedaan om met het ACC in kont a k t t e treden over het een en ander, ondanks het feit dat het vorige ACC-bestuur hiertoe de gelegenheid heeft gegeven. Eens te meer voor ons een aanwijzing om in dubio te blijven over de bedoelingen van de VUSO m.b.t. het ACC (wellicht m.b.t. de gehele studentenvoorzieningen)," Het b e s t u u r schrijft verder, dat het er naar haar inzichten bij het algemene k a r a k t e r van het ACC in de eerste plaats om gaat dat h e t ACC er voor alle studenten is en voor alle studentenorganisaties die ermee samen willen w e r k e n op het gebied van kunst, k u i t u u r en kreativiteit. „Wij worden (deels) betaald uit de algemene studentenbijdrage, dat IS één reden waarom wij open willen zijn, de tweede r e d e n (de belangrijkste) is dat deze openheid o.i. inherent is aan ons k a r a k t e r als voorziening. Deze openheid blijkt hieruit dat wij geen enkele voorwaarde stellen aan het lidmaatschap dan de betaling van het lidmaatschap en (maar dat spreekt vanzelf) een zekere inzet. In de d e r d e plaats gaat het er bij het algemene k a r a k t e r van het ACC om dat in principe alle vormen van kunst, k u i t u u r en k r e a tiviteit aan de orde moeten kunnen komen, tenzij ze een bedreiging van het menselijk leven zouden vormen of ons k a r a k t e r als open voorziening zouden aantasten."

Pluriform „Iets anders is, zo vervolgt het b e stuur, een zekere mate van vrijheid van beleid die het ACCb e s t u u r meent te hebben, b i n n e n bepaalde grenzen. Beleid k a n o.i.

geen algemeen k a r a k t e r hebben, ooTc het beleid van een algemene studentenvoorziening is een k w e s tie van keuzes. Deze keuzes mogen echter nooit leiden tot een aantasting van onze openheid en ons pluriforrne karakter." Over de participatie in de P K V zegt het bestuur h e t volgende: „Deze participatie berust uitsluitend op onze instemming met de inhoud van het beleid wat de P K V t.a.v. studentenvoorzieningen wil voeren. Vanuit onze tamelijk geisoleerde positie als specifiek orgaan binnen studentenvoorzieningen zoeken wij een bepaalde m a t e van politieke steun. Wij menen deze steun nodig te hebben mede ook om ons algemene k a r a k t e r ook in de toekomst te k u n n e n w a a r borgen. Overigens is onze participatie uitsluitend inhoudelijk (t.a.v. studentenvoorzieningen en wat d a a r m e e samenhangt) en niet financieel of organisatories." „Wij hopen," zo schrijft het b e stuur tenslotte, „middels deze brief enige duidelijkheid verschaft te hebben m.b.t. het standpunt van het ACC-bestuur. Wij zijn te allen tijde bereid om op nadere v r a g e n in te gaan." (Red.)

CRAD komt bijeen over diefstallen De steeds vaker voorkomende diefstallen in en rond de VU-gebouwen vormen het onderwerp van de laatste vergadering van de Contactraad Algemene Dienst (CRAD) van dit jaar. De vergadering wordt gehouden op donderdag 16 december en begint die dag om 10 u u r in k a m e r 6A-13 van h e t VU-hoofdgebouw. Wie iets heeft bij t e d r a g e n tot de diskussie is van h a r t e welkom, aldus sekretaris mr. A. Kok n a mens h e t CRAD-bestuur. Op de valreep is bekend geworden dat op deze bijeenkomst ook de circulaire van het CvB zal worden behandeld over de door het college gewenste instemming met de VUdoelstelling van het niet-wetenschappelijk personeel. (Red.)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 september 1976

Ad Valvas | 440 Pagina's

Ad Valvas 1976-1977 - pagina 167

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 september 1976

Ad Valvas | 440 Pagina's