GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 202

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 202

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

O N D E R W I J S

PAGINA 8

AD VALVAS 30 NOVEMBER 2006

Studiedag over diversiteit

Hoe multicuiti is de VU? Driemaal trainen

De VU gaat nog weinig bewust om met haar rijkdom: liet grote aantal alloclitone studenten. IVIaar die liouding gaat veranderen. TEKST: DIRK DE HOOG FOTO: CHRISTIAAN KROUWELS

"De toenemende culturele pluriformiteit in de samenleving biedt zowel een opdracht als een kans voor de universiteit", zei René Smit, voorzitter van het college van bestuur VUWindesheim zaterdag 25 november op de studiedag 'Rijkdom en Uitdaging'. Smit stelt dat juist de VU een voortrekkersrol moet vervullen om een echte multiculturele instelling te worden. "We zijn van oorsprong een emancipatorische universiteit, waarbij leren geen doel op zich is, maar in relatie staat tot problemen in de samenleving. We hebben vanuit dat perspectief allochtone studenten in principe veel te bieden en zij kunnen een verrijking zijn voor de universiteit." Onderwijs is niet alleen kennisoverdracht, maar moet ook bijdragen aan de vorming van studenten. En dat is geen eenvoudige taak volgens Smit. "Veel studenten komen met de trein naar college om punten bij elkaar te sprokkelen in de hoop daar later een snelle carrière mee te kunnen maken. Ondertussen hebben ze nauwelijks contact met medestudenten en docenten." Smit wijst er nadrukkelijk op dat dit probleem zowel bij allochtone als autochtone studenten bestaat en stelde daar de uitdaging tegenover dat de VU een community of learners wil worden. Opvallend was dat op de matig bezochte studiedag alle aanwezigen de noodzaak onderschreven de universiteit om te vormen tot een heuse multiculturele instelling.

Geen harde cijfers De vraag is niet óf dit moet gebeuren, maar hoe het doel kan worden bereikt. Nu al is de VU een van de universiteiten met de meeste allochtone studenten. Naar schatting heeft zo'n vijftien procent van de VU-studenten een

Turkse, Marokkaanse, Surinaamse of Antilliaanse achtergrond. Het landelijk Expertise Centrum voor allochtonen in het Hoger Onderwijs (Echo) verwacht binnenkort met duidelijke cijfers te komen over het aantal allochtone studenten. Harde gegevens ontbreken doordat een aantal instellingen, zoals de VU, om principiële redenen de etnische afkomst van studenten niet registreert en omdat er voortdurend meningsverschillen bestaan welke studenten nu precies als allochtoon moeten worden beschouwd. Volgens spreker Mary Tupan-Wenno, medewerker bij Echo, is het een feit dat de instroom van studenten met een migrantenachtergrond achterblijft bij die van de oorspronkelijke Nederlandse populatie. En dat is niet alleen schadelijk voor de betrokken bevolkingsgroepen, maar uiteindelijk voor het hele

'De universiteit moet zelf op zoek naar potentiële allochtone studenten ^ land omdat allochtonen een steeds groter deel van de samenleving gaan uitmaken en moeten participeren in de kennissamenleving. Reden voor VU-docent geschiedenis Markha Valenta om te pleiten voor onorthodoxe maatregelen. "De universiteit moet zelf op zoek gaan naar potentiële allochtone studenten die nu niet naar de universiteit doorstromen en bijvoorbeeld zomercursussen organiseren voor scholieren die niet aan de officiële opleidingseisen voldoen." Zo kurmen volgens Valenta meisjes die nu nog door hun ouders naar het VMBO worden gestuurd, toch doorstromen naar de universiteit. Ze komt zelf uit

de Verenigde Staten en vindt dat de universiteiten daar veel meer betrokken zijn bij hun studenten. "Je universiteit is a way of life, iets waar je trots op bent, en de universiteit doet zoveel mogelijk om verborgen talent binnen te halen." Ze is zelfs niet principieel tegen aparte werkgroepjes voor vrouwen als daar behoefte aan bestaat. "Natuurlijk moet het passen binnen het totale programma en voldoen aan de academische eisen. Maar als daardoor bijvoorbeeld meer allochtone meisjes geneeskunde gaan studeren, waarom zou je daar dan niet mee experimenteren? In ons denken zijn we wel voor gelijkwaardigheid van culturen. Maar als het op doen aankomt, schrikken we voor bepaalde consequenties terug."

Eerder afhaken Een tweede probleem is volgens Tupan-Wenno dat allochtone studenten eerder afhaken birmen de universiteit. Echo onderzocht welke factoren die uitval onder allochtonen tegengaan. Bij kleinschalig onderwijs verschillen de studieprestaties van verschillende groepen studenten nauwelijks meer, dat bleek bij het vernieuwde programma van de faculteit Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde aan de VU. Daar komen eerstejaarsstudenten op vrijdagmiddag in werkgroepjes bijeen om de lesstof door te nemen. Opmerkelijk is dat de onderwijsvemieuwers helemaal niet specifiek aan allochtone studenten hadden gedacht, maar beter onderwijs voor alle studenten wilden realiseren. Toen massale colleges en grote tentamens nog centraal stonden, viel een derde van de studenten al af in het eerste jaar. "Academische en sociale integratie zijn voorwaarden voor een goed studieresultaat voor allochtone studenten", aldus Tupan-Wenno. Wat die academische integratie betreft, zit het wel goed. Maar de sociale integratie laat veel te wensen over, meent Izzet Ozkan van de Stichting Islam en Dialoog en oud-VU-student geneeskunde. "Studenten van verschillende culturen hebben nauwelijks contact met elkaar. Op grote colleges praat je niet met elkaar en de allochtone verenigingen organiseren activiteiten voor hun eigen achterbannen

Het Centrum voor Studie en Loopbaan heeft in opdracht van de faculteit Rechtsgeleerdheid een cursus ontwikkeld waarmee allochtone én autochtone studenten hun taahraardigheid kunnen verbeteren. Voor het opzetten van de cursus zijn papers van studenten geanalyseerd om hun taalproblemen te inventariseren. "Zowel allochtone als autochtone studenten hebben problemen met de taal, maar ze maken andere fouten. Allochtone studenten hebben bijvoorbeeld meer moeite met het juiste gebruik van de lidwoorden, autochtonen met de werkwoordsvervoeging. Door deze inventarisatie van fouten kunnen we in de cursus differentiëren", aldus Jan van Gastel, hoofd van het Centrum voor Studie en Loopbaan. In het eerste traject, gestart in september en nu ahweer afgelopen, konden eerstejaars rechten op vrijwillige basis de cursus volgen. Nu loopt er een tr^ect voor studenten die daarheen verwezen zijn door hun docent. Bij de economische faculteit worden studenten ook getraind in professioneel samenwerken. Dat gebeurt in de groepen Training in academisch schrijven en presenteren'. Studenten moeten daar in een klein groepje bepaalde opdrachten uitvoeren. Een van de doelstellingen is studenten met verschillende culturele achtergronden echt iets samen te laten doen, maar ook leren omgaan met kritiek, bijvoorbeeld op studenten die met de groep meeliften zonder zelf iets te doen. Een derde project is het trainen van studieadviseurs in het leren herkennen van en omgaan met interculturele verschillen. De VU heeft dit jaar voor het eerst subsidies gekregen voor het opzetten van dwersiteitsprojecten in het onderwijs. Het geld komt van het ministerie van Onderwijs, maar wordt verdeeld door het Expertise Centrum voor allochtonen in het Hoger Onderwijs (Echo).

en de autochtone verenigingen idem. Studenten zouden meer samen moeten doen, een dialoog aangaan." Daar heeft hoogleraar godsdienstwijsbegeerte Henk Vroom goede ervaringen mee opgedaan. "Bij de faculteit Godgeleerdheid hebben we studenten van allerlei pluimage, afkomst en levensovertuiging. Die moeten bepaalde vakken samen volgen en dat levert heel leerzame discussies en ervaringen op." Het is Vroom opgevallen dat autochtone studenten doorgaans erg openstaan om kennis te nemen van niet-wesierse levenswijzen, filosofie en theologie, maar allochtone islamitische studenten veelal niets van het westerse denken willen weten, wat volgens Vroom wel op een probleem duidt.

In eigen boezem Adam Kosan, oud-student rechten en medeoprichter van de studentenverenging Anatolia, vindt dat de universiteit de hand meer in eigen boezem moet steken. "Jullie willen dat meer allochtone studenten hier komen studeren, maar wel op jullie voorwaarden. Wat doet de universiteit aan het meer multicultureel maken van de onderwijsinhoud en krijgen docenten wel bijscholing in het omgaan met allochtone studenten?" Dat is zeker een aandachtspunt, vindt Smit. Hoofd Dienst Facilitaire Zaken Ria Vergouwen kon ten slotte nog meedelen dat het VUrestaurant serieus onderzoekt of het halal eten kan gaan aanbieden. De afsluitende lunch voldeed in ieder geval al aan alle islamitische voorschriften. Het tijdschrift \n de Marge van het Blaise Pascal Instituut heeft een themanummer gemaakt over diversiteit aan de VU. Te downloaden via: www. bezinningscentrum.nl.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2006

Ad Valvas | 576 Pagina's

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 202

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2006

Ad Valvas | 576 Pagina's