GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 523

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 523

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

AD VALVAS 14 JUNI 2007

O N D E R V y i J S / N I E U W S

^

pAGINA 5

VSNU-conferentie over studiesucces

Bachelor moet en kan beter

Na vier jaar studie heeft maar zestig procent van de vrouwen en veertig procent van de mannen het bachelordiploma op zak. Twintig procent van de studenten is al voortijdig afgehaakt. Dat resultaat moet drastisch beter, vinden de gezamenlijke universiteiten. Dinsdag 12 juni was er een best practice-óag aan de VU. Ad Valvas volgde drie workshops.

volgen van gastcolleges, een oefenrechtbank en bedrijfsexcursies. Een grote rol is weggelegd voor de eigen studentenvereninging Sirius die zorgt voor een bruisend intellectueel en sociaal klimaat. Bijna alle studenten participeren actief in de club. Volgens Janse zijn de studieresultaten spectaculair beter dan bij de reguliere rechtenopleiding die jaarlijks zo'n achthonderd eerstejaars trekt. In het eerste jaar haalde 73 procent van de CoUege-studenten alle studiepunten tegenover 23 procent van de andere studenten. En 83 procent had gemiddeld een 7,5 of hoger. Utrecht overweegt bij elke faculteit een dergelijk college op te richten. (DdH)

"We moeten af van het jaren zeventig ideaal van een maat voor iedereen. Het enorme aantal studenten maakt het nodig om verschil te maken. Aan de ene kant moeten we excellente studenten meer uitdaging bieden en aan de andere kant de zwakkere broeders en zusters binnenboord houden", zei Sijbolt Noorda. De voorzitter van de universiteitsvereniging VSNU opende dinsdagochtend aan de VU een van de vier landelijke bijeenkomsten waar universiteiten hun beste voorbeelden presenteerden om het onderwijs in de bachelorfase te verbeteren. "De universiteiten moeten de klassieke onderwijsopdracht waarmaken", aldus Noorda. "ledere student erbij betrekken en proberen er meer uit te halen dan die persoon zelf ooit voor mogelijk had gehouden."

>Bachelor bètagamma UvA

>Utrecht Law College

Apart instituut voor topstudenten Het thema differentiatie kwam inderdaad in veel verschillende voorbeelden terug en wel heel nadrukkelijk in de inleiding die Ronald Janse hield over het Utrecht Law College. Sinds twee jaar selecteert namelijk de rechtenfaculteit aldaar tien procent van de beste studenten bij de poort op grond van motivatie en schoolcijfers. Driekwart van hen is vrouw. Zij volgen de rechtenopleiding in het eigen Law College, waar ze het normale bachelorprogramma doorlopen, maar met veel extra activiteiten, zoals het schrijven van wetenschappelijke artikelen, het

Jonge tutoren zijn toegankelijker De overgrote meerderheid van de studenten die aan de bachelor bètagamma aan de UvA begmt, maakt hun studie ook af. Deels ligt dat aan de bijzondere toelatingsprocedure: "Iedereen die aan de opleiding wil beginnen, moet vooraf een essay schrijven met zijn motivatie. Daarna volgt een gesprek en een advies. Dat advies is niet bindend, maar het helpt vaak wel om studenten voor wie de studie niet geschikt is dat zelf te laten inzien", vertelt Jasper ter Schegget, tutor en docent, die zelf tien jaar geleden een van de eerste studenten bètagamma was. Daarnaast biedt de opleiding intensieve begeleiding aan de studenten die wél begirmen: "Wij hebben een systeem met tutoren. Bij ons zijn dat jonge docenten die de studenten kennen. Ze geven vaardighedenvakken en zijn mentor van een groepje studenten", legt Ter Schegget uit. Volgens hem heeft het een groot voordeel dat de tutoren bij bètagamma jong zijn: "Je loopt veel gemakkelijker binnen bij een docent onder de dertig, dan bij een professor van vijftig." Ook betrokkenheid van de tutoren bij het onderwijsprogramma vindt hij essentieel: "Ik werd zelf destijds begeleid door een aio die geen idee had van het onderwijsprogramma, dat werkte toch minder goed." Een probleem bij het systeem met jonge tutoren is de continu-

ïteit: tutoren werken meestal op een jaarcontract. Als ze een andere baan kunnen krijgen, zijn ze weg. Bètagamma heeft dit systeem ondervangen door de tutoren wekelijks met elkaar te laten vergaderen en documenten te laten opstellen waarin hun belangrijkste kennis zit. "Maar het is waar dat dit een baan is die je voor een paar jaar doet", geeft Ter Schegget toe. (WV)

>Twiii-instromers Universiteit Utrecht

Natuur- en wiskunde combineren Het zijn speciale types, de studenten die zowel wiskunde als natuurkunde studeren aan de Universiteit Utrecht, vertelt hoogleraar Gerard Barkema. Het woord nerd slikt hij in: "Iedereen kent ze van de middelbare school." Al twintig jaar biedt de universiteit een programma waarbij bachelorstudenten natuurkunde en wiskunde kunnen combineren. De faculteit Bètawetenschappen biedt begeleiding en zorgt ervoor dat vakken elkaar niet overlappen. "Het klinkt simpel, maar is elk jaar roostertechnisch een enorme klus." Een speciale toelatingsprocedure is daarbij niet nodig. "We zeggen dat het heel moeilijk is, de studenten selecteren dan zichzelf. De groep die bij ons komt, vindt moeilijk juist een aanbeveling." Jaarlijks melden ongeveer dertig van de nieuwe studenten natuurkunde zich aan voor het programma. Zij komen vaak speciaal voor de combinatie. Waar de gewone studenten voornamelijk uit de regio komen, komen zij uit het hele land. Het doel van de faculteit is om een nieuwe generatie toponderzoekers in de theoretische fysica op te leiden. Daarom stellen ze flinke eisen aan hun studenten. "Wij raden de studenten die dit pad volgen aan juist de zware vakken zoals geavanceerde kwantummechanica te volgen." Ondanks de zware studielast blijken deze studenten het goed te doen. Waar van de gewone studenten zestig van de 75 mstromers een diploma haalt, mogen 29 van de dertig Twin-instromers zich bachelor noemen. Het grootste deel gaat verder met de master theoretische fysica of wiskunde. Of beide. (FB)

Historicus doorbreker van tradities Wat m a a k t kunsthistoricus Carel Blotkamp zo belangrijk? Zijn onafhankelijke positie, m e e n t een voormalige student. PETER BREEDVELD

Onlangs nam Carel Blotkamp afscheid als hoogleraar kunstgeschiedenis van de nieuwste tijd. Als kunsthistoricus heeft hij veel betekend voor de kunstgeschiedenis in Nederland, aldus een persbericht van de VU. Dat hij belangrijk is, blijkt wel uit de paginagrote beschouwingen die in onder andere de Volkskrant en NRC Handelsblad verschenen naar aanleiding van zijn afscheid. Maar waarom is hij zo belangrijk? Ad Valvas kreeg er de vinger

niet achter. Maar Paula van den Bosch, conservator moderne kunst van het Bonnefantenmuseum en een voormalige student van Blotkamp, kan het wel uitleggen: "Hij heeft zich steevast ingezet voor kunstenaars die door de gevestigde kunstwereld niet helemaal werden geaccepteerd, zoals Charley Toorop of Pyke Koch. Dankzij Blotkamp werden deze kunstenaars ook voor het voetlicht gebracht."

Eigen lijn Van den Bosch bewaart goede herirmeringen aan de tentoonstelling Het spirituele in de kunst in het Haagse Gemeentemuseum waarin Blotkamp de schilder Piet Mondriaan behandelde als een schilder in de symbolistische en spirituele traditie van esotenci als Rudolf Steiner en Helena Blavatsky, in plaats van de

formele, geometrische traditie waarin Mondriaan gewoonlijk werd beschouwd. Daar bracht hij ook een Zweedse schilderes als Hilma Af Klint hernieuwd onder de aandacht. "Ik denk vaak aan die tentoonstelling terug", zegt Van den Bosch. "In de negen jaar dat ik nu als conservator werk, probeer ik ook op die manier te werken: vanuit de gevestigde posities in de kunstwereld een eigen lijn blijven volgen." Toen ze in 1992 kunstgeschiedenis aan de VU ging studeren, was dat omdat Blotkamp daar hoogleraar was. "Ik las in die tijd zijn kunstkritieken waarin hij altijd heel dicht bij het besproken kunstwerk bleef Hij benaderde een werk niet vanuit een bepaalde theorie of aanname. Het waren glashelder geschreven stukken die voor iedereen te volgen waren. Zijn studenten dwong hij hetzelfde te doen.

Hij eiste goede argumentatie en gruwde van omfloerst taalgebruik." Blotkamp probeerde een taaie opvatting binnen de Nederlandse kunstwereld te doorbreken, betoogt Van den Bosch. "Daann werd geredeneerd vanuit het Amerikaanse abstracte expressionisme en wat daar logisch op zou volgen. Al het andere bleef buiten beeld. Een geëngageerd man, die niet achter trends aanholde en die ging voor zijn overtuiging." Blotkamps keuzes zijn niet dezelfde als die van Van den Bosch, maar haar oude mentor is wel iemand aan wie ze zich optrekt als het gaat om het engagement met kunstenaars die niet binnen heersende trends passen. "Dan weet ik weer waar het om gaat, namelijk een onafhankelijke, soevereine positie binnen de kunst, al gaat die tegen alle heersende opvattingen m."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2006

Ad Valvas | 576 Pagina's

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 523

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2006

Ad Valvas | 576 Pagina's