GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 101

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 101

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

R E L I G I E / S T U D E N T E N

AP VALVAS 12 OKTOBER 2006

PAGINA 5

Wat zou jij doen als je God was?

God is niet ianger uit

Ichthus vroeg de studenten onder meer wat zij zouden doen als ze God waren. Zouden zij ook hun enig geboren zoon offeren voor deze wereld?

studenten denken veel na over religieuze vragen, al praten ze er weinig over. Tien procent noemt zichzelf christen, zo blijkt uit een onderzoek van studentenvereniging Ichthus.

6 , 7 % "Ja, deze wereld is zo mooi en goed dat ik er ook heel veel van zou houden." 2 5 , 3 % "Ja, ondanks dat veel mensen niet van mij (als God) houden, zou ik wel van hen houden." 3 2 % "Nee, de mensen doen zulke stomme dingen, dat ik ze in hun sop zou laten gaarkoken."

TEKST: WELMOED ViSSER ILLUSTRATIE: BEREND VONK

"Geloof je in God?" Dat vraag je niet zomaar aan mensen die je niet goed kent. Ook de leden van christelijke studentenvereniging Ichthus beginnen niet zo gemakkelijk over het geloof tegen buitenstaanders. "Terwijl het voor ons wel heel belangrijk is", vertelt derdejaars VUstudent psychologie Mariaime Pos. "Maar je praat toch vooral over het geloof met mensen van wie je weet dat ze ook gelovig zijn." Studentenvereniging Ichtus vond het tijd om dit te doorbreken. De Ichtus-leden waren benieuwd hoe hun medestudenten over religie denken en of ze bereid zouden zijn om daarover te praten. Daarom hield Ichtus tijdens de introductieweken in Amsterdam een enquête naar geloofsopvattingen. Ze ondervroegen 75 medestudenten. "We hielden er rekening mee dat we ook negatieve reacties zouden krijgen", vertelt Pos, "maar de meeste studenten waren best bereid om met ons over het geloof te praten en bijna allemaal dachten ze wel eens over geloofsvragen na." Jongeren vinden religie al lang niet meer belachelijk of ouderwets, zo bleek onlangs ook uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau. Trendwatcher Adjiedj Bakas en journalist Minne Buwalda gaan in hun boek De toekomst van God zelfs nog een stapje verder: het christendom zal de komende jaren een ware comeback onder jongeren beleven (vooral de orthodoxe en charismatische stromingen), voorspellen ze. Als verklaring voor deze hernieuwde religieuze belangstelling dragen de onderzoekers aan dat jongeren minder belast zijn met negatieve herinneringen aan het geloof dan de oudere generaties. Dat is zeker waar, denkt Ichthus-lid Grethe van 't Foort (derdejaars gedrag en samenleving aan de UvA). "Tijdens onze enquête kwamen we veel mensen tegen die weinig van het christendom wisten, maar het

5 ^ 3 % "Nee, veel mensen houden niet van mij (als God), dus zou ik hen vernietigen en een nieuwe wereld maken." 3 Ö , T % "Andere."

De enquête Ichthus ondervroeg 75 studenten van de VU, UvA en Hogeschool van Amsterdam naar hun geloofsopvattingen. Ze legden de studenten vijf vragen voor Onder meer. waarin en waarom geloof je (wel of met)'' Daarnaast vroegen ze de studenten naar hun mening over vijf uitspraken van Jezus. Info: http://www.ichthusamsterdam. nl/ichthus/

wel leuk vonden om daar eens over na te denken." Vrijwel niemand die ze aanspraken, reageerde boos of rancuneus. "Als studenten niet wilden meedoen aan ons onderzoek, was dat meestal omdat ze geen tijd hadden", vertelt Van 't Foort.

Jezus, wie? Zeventig procent van de studenten is op de een of andere manier religieus, zo blijkt uit het onderzoek. De meesten van hen zijn "ietsist", ze rekenen zichzelf niet tot een van de traditionele religies, maar zijn er wel van overtuigd dat er iets buiten onze werkelijkheid moet zijn. Vijf procent is moslim en tien procent is christelijk. Die tien procent is aan de hoge kant, geven Pos en Van 't Foort toe. "Bij de meeste onderzoeken onder jongeren ligt het percentage christenen op vijf ä zes procent. Ik denk dat het toeval is omdat onze steekproef erg klein was." Dat jongeren hun opvattingen niet

meer baseren op één geloof of levensvisie is al langer bekend. De enquêteresultaten onderstrepen dit: een kwart van de studenten ziet Jezus wel als de zoon van God,

hoeven elkaar helemaal niet in de weg te staan, vindt de overgrote meerderheid van de studenten verder. Maar gevraagd naar waarom ze niet-christelijk zijn, komen velen wel

^Mijn geloof is meer dan een verzameling regeltjes ^ maar slechts tien procent zou zichzelf ook als christen bestempelen. "Voor ons is Jezus erkennen als de zoon van God de essentie van het christendom, maar een deel van de studenten denkt daar blijkbaar anders over", aldus Pos. "Er waren namelijk ook mensen die zichzelf wel christen noemen, maar die niet geloven dat Jezus de zoon van God is, maar een groot moreel leraar." Studenten zijn ook ruimdenkend in de eeuwige strijd tussen wetenschap en religie. Wetenschap en geloof

met wetenschappelijke argumenten: een gebrek aan empirisch bewijs voor God, de onwaarschijnlijkheid van de scheppingstheorie en de onbetrouwbaarheid van de bijbel.

Seks voor het huwelijk Heeft de enquête de Ichthusstudenten gebracht wat zij ervan hoopten? "Het is nog te vroeg om te zeggen wat we hier direct mee kunnen", zegt Pos, "maar we organiseren bijvoorbeeld een serie lezingen voor buitenstaanders, over

Voordat Jumoke met middelbare scholieren aan de slag gaat met de theatervoorstelling, oriënteert zij zich op de hiv-problematiek in de sloppenwijk Kibera.

>Jumölie i

"She says thank you, she is very grateful that you are here and may God bless you." Monica vertaalt de woorden van de vrouw bij wie we op huisbezoek zijn. Ze heeft me net haar verhaal verteld: sinds negen jaar is zij hiv-positief. Haar man wilde er niets van weten en is vertrokken zonder over zijn eigen hiv-status te willen nadenken. Sinds vier jaar slikt ze medicijnen (arv's) en het gaat nu goed. Haar baby van anderhalf is negatief. In totaal heeft zij zes kinderen om voor te zorgen; drie zijn van haar zus die twee jaar geleden is overleden aan aids. Bijna alle vrouwen die ik hier spreek, zorgen voor een aantal wezen van zussen of dochters. Als de buurvrouw langskomt, veranderen we van onderwerp. Na mijn laatste belangstellende vragen naar de gezondheid van de kinderen, bedankt ze me nogmaals hartelijk. Ik heb slechts geluisterd naar haar verhaal en haar suiker en meel gegeven. Als we weer op pad zijn naar het volgende adres, verzekert Monica me dat de mensen echt blij zijn dat ik even langskom.

brede religieuze thema's. Aan de hand van de enquêteresultaten kunnen we misschien nieuwe thema's bedenken." Maar de enquête is vooral geslaagd vanwege de gesprekken naderhand. De meeste geënquêteerden wilden van alles weten over de opvattingen van de Ichtus-studenten zelf. De gesprekken liepen zelfs zo uit dat de enquêteurs het voorgenomen aantal interviews van honderd niet hebben gehaald en op vijfenzeventig bleven steken. "We hebben veel tijd genomen om met andere studenten in gesprek te gaan omdat we dat eigenlijk het belangrijkst vinden", vertelt Pos. "Als mijn studiegenoten gewoonlijk iets over mijn geloof willen weten, gaat het bijna altijd over de regels. Jullie mogen toch geen seks voor het huwelijk? is zo'n klassieker. Dat fascineert veel mensen", vertelt Van 't Foort. "Ik wil daar best over praten, maar meestal is er te weinig tijd om iets te vertellen over de achtergrond van zo'n regel. Ik kon nu eens uitleggen dat mijn geloof meer is dan een verzameling regeltjes." l«Gnom)ENmEDEU»G

Zo voelen ze zich niet helemaal vergeten. Monica moppert over de bureaucratie van grote organisaties, waardoor het geld voor het ondersteunen van deze vrouwen niet beschikbaar is. Terwijl ze met tien euro startkapitaal al in staat zouden zijn om weer in hun eigen levensonderhoud te voorzien. De grootmoeder bi) wie we nu langsgaan, hadden we al eerder bezocht. Ze ziet er beter uit dan toen en als ik vraag hoe het met haar gaat, fluistert ze 'muri (goed)' en glimlacht. Ze ligt voor haar huisje op een matje. Haar kleinzoon van tien zit naast haar en zorgt dat ze comfortabel ligt. Ze heeft al haar zes dochters aan aids verloren en is zelf besmet geraakt toen ze haar kinderen verpleegde. Haar kleinkinderen zorgen nu voor haar. Elton, een jongen van vijftien, woont met zijn drie broertjes bij zijn oma. Vandaag kon hij gelukkig weer naar school, want zijn nicht is er om een dagje de zorg over te nemen. Ik voer haar wat fruit en waaier de vliegen bij haar gezicht vandaan. Slikken gaat steeds moeilijker, maar in tegenstelling tot vorige keer kan ze het voedsel nu wel binnenhouden. Ook hier worden we bij vertrek hartelijk bedankt. "Nee mevrouw, u bedankt." Na elk bezoek voel ik me een beetje hulpeloos, maar ik realiseer me dat elk verhaal me weer meer leert over leven met hiv.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2006

Ad Valvas | 576 Pagina's

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 101

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2006

Ad Valvas | 576 Pagina's