GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 200

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 200

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

A R B E I D S M A R K T X C U L T U U R

PAGINA 6

AP VALVAS 30 NOVEMBER 2006

Oriëntatie op het bedrijfsleven

De tijd van vakken vullen is voorbij ^'•^'^ *'

"4t«

Steppend naar multinationals A«Sleinici en het bedrijfsleven dichter ISj elkaar brengen, dat was het doel van de drie VUstudenten die in 1984 Step (Stichting Student en Praktijk) oprichtten. "Het bedrijf komt niet jaaar jou toe, maar jij gaat naar het bedrijf', ^vertelt bestuur^id Linda Steijn. "ta kun je een dagje van de sfeer proeven en kijken of je het zeif wat vindt." De ln<house-dagen vinden plaats bij multinationals zoals Sara Lee, KLM, ABN /ünro en bij verschillende advocatenkantoren. Belangstellenden moeten op de website van Step hun cv en motivatie achterlaten. Die cv's (meestal tussen de 30 en 170 aanmeldingen) gaan vervolgens naar het bedrijf. Dat selec> teert dan 25 mensen die langs mogen komen. Soms met goede resultaten. "Ik heb gehoord dat er studenten zijn die na zo'n dag door het betreffende bedrijf benaderd zijn met de vraag of ze willen solliciteren", vertelt Steijn.

Een dagje rondkijken bij een multinational kan op de Step-lnhouse-dagen. 'Zo kun je kijken of het echt wat voor je is.' Afgelopen dinsdag waren studenten bij Ahold in Zaandann. TEKST: FLOOR BAL FOTO: GHRISTIAAN KROUWELS

De populariteit van oploskoffie in Tsjechië is niet een onderwerp waar de gemiddelde student echt warm voor loopt. Toch zitten in een donker zaaltje in het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam 25 studenten uit het hele land in groepjes uitgebreid te discussiëren over dit onderwerp. Zij doen mee aan een Step-In-house-dag bij Ahold. En ze volgen de workshop van Harald Lek, European sourcing manager. Groep D is hard aan het werk, over drie kwartier moeten ze een presentatie houden. Dan adviseren ze Lek bij de keuze van een koffieleverancier voor het eigen merk van de Tsjechische supermarkten van Ahold. Het bedrijf moet een voet tussen de deur zien te

krijgen in een markt die niet op de Nederlandse lijkt. "Het is niet mijn smaak, maar ze drinken er veel oploskoffie. Van die 3-in-lsticks met koffie, melk en suiker erin", vertelt Lek. "We moeten eerst berekenen hoeveel volume we nodig hebben en of zo'n bedrijf daar de capaciteit voor heeft", vindt Dirk-Jan Ter Horst, zesdejaars bedrijfskunde in Groningen. De kwaliteit van de koffie en de betrouwbaarheid van de leverancier worden allemaal meegenomen in de keuze van het groepje voor een leverancier. Dat alles wordt in hoog tempo besproken. "Jongens, het moet om kwart over twee klaar zijn", spoort Lizan Aalders (26), laatstejaars bedrijfskunde in Rotterdam, het groepje aan. "Dat is al over twintig minuten." Net op tijd hebben ze hun presentatie af. Terwijl groep C haar zaak al aan het bepleiten is, schrijft Bas Bremer (21), vierdejaars bednjfskunde in Maastricht, nog snel aanvullingen op de sheet. In rap tempo legt hij vervolgens voor de groep uit waarom Ahold bedrijven B en D als leverancier moet nemen. Hoewel de groep geen prijs (huismerk koffiepads) wint, komen er wel complimenten voor het werk. "Jullie stelden relevante vragen en hielden een stevige presentatie", vindt Harald Lek.

Ad Valvas' filmtip

Prachtige pretentie Wie zijn filin 4 Elements noemt, heeft geen tekort aan pretentie. De vier elementen - water, aarde, lucht en vuur - werden immers in de Griekse oudheid gezien als de bouwstenen van Alles. De jonge Nederlandse filmmaker Jiska Rickels zet met haar eerste lange documentaire dan ook hoog in, gesterkt door de enthousiaste kriusche ontvangst van haar korte afstudeerfilm Untertage, een zwijgend en beeldend verslag van een dag uit het leven van een groep Duitse mijnwerkers, dat als het onderdeel 'aarde' in 4 Elements belandde. Daarnaast filmde ze Russische brandweermannen die in een bos het vuur bestnjden, Amenkaanse vissers die de zee trotseren en Russische kosmonauten die zich voorbereiden om de lucht in geschoten te worden. Alles zwijgend, beeldend en ongelooflijk prachtig. Soms juist omdat je met helemaal precies weet wat er gebeurt. In het bos stijgt, m een

shot van boomstammen, opeens een stoomwolk op. In het visserschip glijdt langs een raam een reuzenkrab voorbij. De mannen kijken er niet van op; het is duidelijk dat hier een dagelijks leven is vastgelegd. Niet als sociale aanklacht (het is zwaar, maar niemand klaagt), met als reportage (er wordt geen informatie verschaft) en niet uit nostalgie (het ziet eruit alsof het nog eeuwig zo door kan gaan). Uit schoonheid. De film opende het afgelopen International Documentary Festival Amsterdam (IDFA: het grootste documentairefestival ter wereld), een verdiende eer. In een tijdperk van ironie en commercie maakte Rickels een tijdloos document van de Stnjd van de Mens tegen de Elementen. En ze laat daarmee zien dat een documentaire meer kan zijn dan een goedgemaakte, geresearchte en gedreven reportage van een misstand of folklore: documentaire kan, zo goed als literatuur, schilderkunst en poézie, kunst zijn die troost biedt. Te zien vanaf donderdag 30 november in het Ketelhuis en Rialto! (KD)

Voormalig vakkenvuller bij Albert Heijn Balraz Singh (21) had vooraf hoge verwachtingen van de workshop. "Dat is het moment waarop het moet gebeuren", vindt de vierdejaars bedrijfswetenschappen aan de VU. "Nu kun je zien wat het werk hier inhoudt."

Roze jasje Voordat ze zich op de workshop mochten storten, hadden de studenten al een ochtend vol informatie achter de rug. Eerst vertelt Marleen Zonnenberg, adviseur management trainees, uitgebreid over de traineeship bij Ahold. Daarna praat Edwin van Gerwen, hoofd personeel organisatie bij het Albert Heijn-hoofdkantoor, over de ideale Aholdwerknemer. "Ik heb alvast mijn jasje uitgetrokken, anders zie ik er precies zo uit als jullie", grapt Van Gerwen. Het is waar, om hem heen golft een zee van grijze pakken. Zelfs de vrouwen zijn gekleed in gedekte kleuren. Allemaal, op één studente na. Caroline Liem (24), premaster politicologie aan de UvA, valt met haar hardroze vest goed op. "Altijd maar die suffe zwarte jasjes. Ik heb dit expres aangetrokken. Ik denk dat mensen zich je zo sneller herinneren, al is het maar als het meisje met het roze jasje. Ik heb er ook één in het groen."

Opvallen is belangrijk als je aan de slag wilt bij Ahold. "Per selectieronde krijgen we meer dan honderd sollicitaties binnen voor de functie van managementtrainee", zegt Zonnenberg. "Voor deze dag heb ik al meer dan tachtig cv's binnengekregen. Ik kan alvast zeggen dat als jullie hier solliciteren, je hoog op de stapel belandt." Ook al hebben de aanwezigen haar selectieproces overleefd, toch heeft Zonnenberg nog opmerkingen over de ingezonden cv's. Ze heeft alle aanmeldingen bij zich, dus wie wil, mag haar om tips vragen. Eentje geeft ze sowieso mee: "Ik wil je aanmoedigen om je cv te laten lezen door iemand die je niet goed kent. Gewoon om te zien hoe je bij een onbekende overkomt." Caroline Liem heeft blijkbaar een prima cv. Eerder mocht ze langskomen op de Step-Inhousedag bij KLM. "Dit soort bedrijven heeft heel zware selectieprocedures. Ik vind dit een goede voorbereiding. Zo kun je kijken of het echt iets voor je is. Al vind ik het ook op dit soort dagen altijd lastig om te doorgronden hoe een bedrijf echt is. Het is moeilijk om erachter te komen of ze de waarheid spreken. Maar daar ga ik wel van uit." Informatie: www.stepweb.nl en www.ahold.nl/managementtrainee.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2006

Ad Valvas | 576 Pagina's

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 200

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2006

Ad Valvas | 576 Pagina's