GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 194

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 194

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

PAGINA 1 6

A D

R E M

AP VALVAS 23 NOVEMBER 2006

>Leiitjes

>Griff

>De tafel van 409-5018 Salaris

De pannen pruttelen nog op het fornuis, de tafel wordt gedekt. Ad Valvas belt wekelijks rond etenstijd aan bij een Uilenstede-bewoner, om de voorbije dag te bespreken. Deze keer deed Pauline Voogt (24) open. Wat schaft de pot? "Snijbonen, aardappelen en een groenteburger. Niet dat ik vegetarisch ben - absoluut niet zelfs, ik ben gek op vlees - maar gewoon eens voor de verandering een groenteburger." Wat studeer je? "Klassieke talen aan de VU, voor het zesde jaar inmiddels. Van de tien studenten die destijds met mij begonnen, zijn er nog maar vier over." Is het zo'n zware studie dat er zoveel afhaken en de rest er zo lang over doet? "Het is een redelijk zware studie. Je moetje goed voorbereiden op de lessen omdat de groep zo klein is. Maar bij mij komt de vertraging vooral door de activiteiten naast mijn studie. Sinds ik drie jaar geleden op mezelf ben gaan wonen, ga ik vaker uit. Ook heb ik een jaar lang lesgegeven op mijn oude middelbare school." Wat gaf je? "Klassieke en kunstzinnige vorming aan twee havo-klassen. Ik behandelde van alles uit de oudheid: van bouwkunst, tragedies tot afbeeldingen van goden op vazen. Het was in totaal maar drie uurtjes lesgeven, maar ik was veel

tijd kwijt aan de voorbereidingen. Uiteindelijk wil ik wel het onderwijs in." Waarom ben je dan niet fulltime gaan werken? "Ik vind het prettig om eerst een papiertje te hebben, al staan veel docenten klassieke talen zonder diploma voor de klas. Ook kan ik me als student nog even volledig storten op de inhoud van mijn vakgebied, en heb ik alle vrijheid. Ik kan uitgaan en uitslapen wanneer ik wil." Je houdt wel van uitgaan? "Zeker! Als ik maar lekker kan dansen, want

ik ben absoluut geen kroegtijger. Ik heb altijd iets met dansen gehad. Op de middelbare school heb ik met een vriendin een dansvoorstelling gemaakt, waar twintig andere leerlingen aan meededen. We bedachten het verhaal, de dansjes en regisseerden alles. Nu volg ik streetdance-lessen bij de Griffioen." En heb je daar iets aan bij het uitgaan? "Ik probeer wel eens iets uit wat ik net heb geleerd. Maar niet alles, want tijdens de les rollen we ook over de grond. Bij het uitgaan zal ik nooit een volledig dansje doen." TEKST EN FOTO: LILIAN ROOS

>Cordelia DREFTDRlFT

{]A!^ CWWL

nmJL

h

Sinds deze zomer ben ik mijn eerste babystapjes op het gebied van werkenonder-contract aan het doen. Toen ik net had leren lopen, had ik - volgens mijn moeder - de onbedwingbare neiging om iedere trap die ik zag op te klauteren. Dat soort gedrag is er blijkbaar ondertussen uitgesleten, want betaald-werkenderwijs sta ik bepaald niet te trappelen om uitdagingen. Vreemd is dat. Aan de ene kant wil ik graag werken, geloof ik in mezelf en vind ik dat mijn specialisme best goed betaald mag worden. Maar aan de andere kant ben ik ook altijd bang dat mensen er nu deze keer eindelijk achter zullen komen dat ik eigenlijk helemaal niet zo slim ben en in feite niks kan. En dat is dus geen vruchtbare instelling tijdens salarisonderhandelingen. Deze zomer heb ik twee maanden bij een opgraving in Spanje gewerkt. Gratis, of nou ja, tegen kost en inwoning. Tijdens die twee maanden heb ik grondmonsters verzameld voor botanische analyse, want dat is het specialisme in kwestie waarmee ik een lang en gelukkig leven hoop te gaan leiden (of iets in die trant). Het probleem is dat die analyse maanden gaat duren. Tel daarbij op: het probleem dat ik doodga als ik geen eten heb, en ziedaar: de noodzaak voor een salaris is geboren. Hoe onderhandelt men over zoiets? Ik weet het echt niet. Moetje brutaal zijn en meteen om een heleboel geld vragen, met het risico dat ze nee zeggen? Of moetje laag inzetten om niet het risico te lopen dat ze de hele zaak laten varen? Ik heb het tweede gedaan. En ben er inmiddels van overtuigd dat dat een heel domme strategie was. Ik weet ook wel dat de universiteit geen beroepsopleiding is, maar kunnen ze in zo'n vier- of vijfjarig curriculum nou niet één vakje 'De arbeidsmarkt voor beginners' kwijt? Met zo'n syllabus met een paarse kaft. Hoofdstuk 1: 'Hoe schrijf ik een sollicitatiebrief?' Met een werkcollege 'Creatief omgaan met je curriculum'. Vervolgens leren ze je wat een normaal salaris is voor wat voor soort werk, hoe je kunt onderhandelen over geld en hoe een contract eruit hoort te zien. Het examen bestaat uit een sollicitatiegesprek. Hoe hoger het salaris datje bedwongen hebt, hoe hoger je cijfer. Ideaal, echt een vak voor eerstejaars studenten met een kneedbare geest. Je kunt immers niet vroeg genoeg leren dat alles in het leven om geld draait.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2006

Ad Valvas | 576 Pagina's

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 194

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2006

Ad Valvas | 576 Pagina's