GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 412

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 412

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

PAGINA 6

AD VALVAS 12 APRIL 2007

O N D E R V y i J S

Toetsen via het beeldscherm

'Dan kan er nu ingelogd worden' De rol van de computer in het onderwijs aan de VU gaat verder dan blackboard. Steeds meer opleidingen ontdekken online­systemen om te toetsen en grote groepen studenten actief te betrekken bij de leerstof. TEKST: DAPHNE LENTJES FOTO: DIGIDAAN

Maandagochtend, half tien: de tweede lichting eerstejaars geneeskunde zit klaar voor de Pak­toets Circulatie en Volume­ regulatie. Pak staat voor parate kermis: korte vragen waar je als arts meteen het antwoord op zou moeten weten. Na ieder on­ derwijsblok moeten de studenten binnen dertig minuten veer­ tig van die vragen beantwoorden. Bijzonder is dat de Pak­toet­ sen niet op papier, maar via de computer worden afgenomen. "Is van iedereen het identificatiepasje gecontroleerd? Goed, dan kan er nu ingelogd worden", klinkt het over de intercom. De toets begint. Op 140 beeldschermen worden er antwoor­ den aangeklikt, versleept en in de goede volgorde gezet. A mper vijf minuten later lopen de eersten alweer de zaal uit. "Ach, zo moeilijk is het niet", verklaart Corrie Tol (20). "Je kunt al die vragen gewoon thuis oefenen. Ik had honderd procent goed. Ja, dat kun je meteen zien als je klaar bent." Haar jaargenoot Joep IJspeert (18), die wat later naar buiten loopt, baalt. "Ik had één fout. Dat is echt stom, want ik wist het goede ant­ woord eigenlijk best wel."

Massaal aan de tand voelen "Het is een hitrun­toets", grapt Silvester Draaijer, die de toetsdeelnemers vanuit een zijkamertje in de gaten houdt. "Je weet het antwoord meteen, of helemaal niet." Draaijer houdt zich binnen het Onderwijscentrum bezig met ict­toepassingen en is dus de expert op het gebied van beeldschermtoetsen. "Maar dat is er maar één onderdeel van", legt hij meteen uit. "Bij ict­toepassingen moet je bijvoorbeeld ook denken aan plagiaatpreventie. Daar hebben we het programma SafeA s­ signment voor, dat docenten kunnen gebruiken om ingeleverd werk van studenten automatisch te vergelijken met allerlei bronnen op internet en werk van andere studenten." Wat online­systemen zoals Pak­toetsing opleveren, is een manier om grote aantallen studenten met regelmaat allemaal tegelijkertijd aan de tand te voelen. "Dat zou op de ouderwetse manier gewoon niet kunnen", benadrukt Draaijer. Dezelfde overweging speelde bij Jaap Boter, docent aan de faculteit Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde, die voor zijn' derdejaars college Consumer behavior twee online­systemen bedacht om studenten vanaf week een van het blok actief bij de leerstof te betrekken. "Bij veel boeken die ik voor colleges gebruik, werden cd­roms geleverd met een paar duizend vra­ gen over de stof: die kon ik dan mooi op internet zetten om mee te oefenen, en ook voor mijn tentamens gebruiken", be­ gint Boter. "Maar soms ontbrak die cd­rom, terwijl studenten wél behoefte bleven houden aan oefenmateriaal. Tja, ik kan moeilijk al die vragen zelf gaan bedenken." De oplossing: Question Bank, een systeem waarin studenten vragen over de lesstof maken en online plaatsen. Boter: "Na­ tuurlijk zit je met een aantal problemen. Hoe voorkom je dat mensen zelf niets aanleveren maar wel profiteren van het werk van anderen? Hoe houd je het niveau van de vragen in de ga­ ten? En hoe kun je vermijden dat alles pas op het allerlaatste moment binnenkomt?" Question Bank houdt hier allemaal rekening mee. ledere week is er een nieuwe vragenronde. Je krijgt pas toegang tot de vragen van die week als je er zelf twee hebt bedacht, onzinvragen leveren stra^unten en uiteindelijk verwijdering op, en de deadline voor het inleveren stopt hal­ verwege de week. "Studenten zijn erg te spreken over Question Bank", vertelt Boter trots. Grinnikend: "En omdat er iedere week een nieuwe ronde is, dwing je ze om, jawel, meteen in de eerste week al het boek open te doen." Question Bank heeft echter ook een beperking: het systeem is niet geschikt voor open vragen. "Dat stelde me voor een nieuw probleem: ik wilde mijn studenten iedere week een essay laten

schrijven. Maar er zitten behoorlijk wat studenten in zo'n col­ lege, en ik kan niet in m'n eentje iedere week 250 essays nakij­ ken." In plaats daarvan doen studenten dat nu zelf: het zoge­ naamde peer review. "Als je je eigen essay online inlevert, deelt het systeem je na de deadline vijf essays van medestudenten toe. Dat gaat anoniem, je weet dus nooit wiens werk je aan het lezen bent. De beoordelingscriteria worden er bijgeleverd. Op

^Gaat digitaal toetsen ten koste van de diepgang?' deze manier wordt elk essay door vijf studenten beoordeeld." Behalve de essays worden ook de nakijkers beoordeeld: via een ingenieus wegingssysteem wordt ervoor gezorgd dat sterk afwijkende beoordelingen minder meetellen. Daarnaast bestaat er ook een mogelijkheid om in beroep te gaan. Boter schat dat er iedere week zo'n tien van de 250 studenten het oneens zijn met het cijfer dat ze van htm medestudenten gekregen heb­ ben. "Daar kijk ik dan nog eens naar. Ik zou zeggen dat het ongeveer één keer per twee weken voorkomt dat ik vind dat zo iemand gelijk heeft en het cijfer aanpas."

Strenger beoordelen De opzet lijkt het gemakkelijk te maken om je medestuden­ ten de hand boven het hoofd te houden, maar het blijkt juist opvallend hoe kritisch studenten zijn over het werk van hun collega's. Dat is ook de ervaring van vierdejaars bedrijfswe­ tenschappen Wendy Peters (21), die vorig jaar college heeft gevolgd bij Boter. "Je moest haast een perfect stuk geschre­ ven hebben, wil je ook de volle vijf punten halen voor een onderwerp. Daarnaast was er onduidelijkheid over het waar­ deringssysteem, waardoor cijfers een stuk lager uitvielen dan ze waarschijnlijk waren geweest als ze door de docent waren

KOPIËREN ­ PRINTEN ­ INBINDEN ­ LAMINEREN

uitgedeeld." Toch is Peters wel over het systeem te spreken: "Al met al is het een goed systeem dat ervoor zorgt dat de stu­ denten beter hun best moeten doen, omdat de beoordelaars strenger zijn." Mooie methoden dus, de Pak­toetsen, Question Bank en peer review. Maar is al die automatisering nou echt nodig? Is het niet zorgelijk dat docenten de essays van hun studenten niet meer lezen? Wendy Peters vindt van niet. "Het is wel een raar idee, maar aan de andere kant, heb je met peer reviews vijf meningen van studenten die hetzelfde werk gedaan hebben." Goed, maar ook in het geval van de Pak­toetsen weegt het voordeel van het systeem toch zwaarder voor de docent dan voor de studenten. Zij moeten harder werken, terwijl de do­ cent ineens een stuk minder te doen heeft. Silvester Draaijer: "Nou, dat valt ook best wel tegen. Ze moeten namelijk wel héél veel vragen bedenken. En vragen maken die geschikt zijn voor deze manier van toetsing, dat is ook nogal een kunst." Maar hoe zit het dan met het contact tussen de student en de docent? Gaan online toetsingssytemen niet onvermijdelijk ten koste van de diepgang? Draaijer: "Jawel, maar het is ook echt niet de bedoeling dat alle tentamens straks beeldschermtoetsen worden. Er zal altijd een combinatie van kennistoetsing, zoals Pak, en andere toetsing nodig blijven. Je kunt bijvoorbeeld ook niet alleen maar open vragententamens afnemen. Behalve dat dat voor docenten te veel werk is om na te kijken, blijkt ook vaak dat zo'n manier van toetsen als onbetrouwbaar ervaren wordt." Het zal dus nooit zo ver komen dat studenten, om maar een futuristisch scenario te noemen, online naar een ge­ filmd college kunnen kijken en daarna via internet tentamen doen. "A fgezien van de vraag of dat wenselijk is, is het ook onmogelijk. Op die manier is het namelijk niet te verifiëren of degene die het tentamen maakt, ook daadwerkelijk is wie hij zegt dat hij is."

Stelling Online toetsen versterkt de verschoolsing. Eens of oneens? Mail naar redactie@advalvas.vu.nl

'We zoeken collectanten!'

MEDEWERK(ST)ER GEZOCHT Copy­en Printcenter in Amstelveen Is op zoek naar een enthousiaste BALIEMEDEWERK{ST)ER voor 3­4 dagen per week. Voor deze zeer afwisselende baan is enige kennis van Office en/of Adobe software gewenst. Voor werkzaamheden; zie www.copycom.nl Spreekt dit je aan? Stuur Je motivatie»CV naar:

e, agifc.

'Helpt u mee met onze jaarlijkse collecte? Dit keer van 4 tot en met 9 juni 2007. Dan gaan we weer alles op alles zetten om zoveel mogelijk geld op te halen voor 120.000 mensen met epilepsie. Wilt u helpen? Een paar uurtjes maar. Ik weet zeker dat al die mensen met epilepsie u heel dankbaar zullen zijn. Net als ik. Alvast bedankt!' Bel 030 63 440 63

PRINTPARTNERS

www.ppi.nl I P S K A M P

COPYCOM Amsterdamseweg 450 • 1181BW Amstelveen • info@copycom.nl

%

Laat ze niet vallen @ Nationaal Epilepsie Fonds De Macht van het Kleine

P0STERPRINTIN6 ­ TEXTIELBEDRUKKEN ­ DTP

Sarphatistraat 704,1018 AV Amsterdam Tel. 020 428 77 00, amsterdam@ppi.nl

Postbus 270 ­ 399Ö 6B HOUTHN ­ Giro 222111 ­ www.epilepsie.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2006

Ad Valvas | 576 Pagina's

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 412

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2006

Ad Valvas | 576 Pagina's