GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 454

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 454

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

PAGINA 16

A P

AD VALVAS 26 APRIL 2007

R E M

>Lentjes

>Griff

>De tafel van 407-5003 De pannen pruttelen nog op het fornuis, de tafel wordt gedekt. Ad Valvas belt wekelijks rond etenstijd aan bij een Uilenstedebewoner, om de voorbije dag te bespreken. Deze keer deed Asim Han (28) open.

Klagen

Wat schaft de pot? "Vissticks met salade. Meestal kook ik vrij eenvoudig, shoarma of kip bijvoorbeeld. Omdat ik vaak te veel kook, vraag Ik regelmatig of andere mensen van de verdieping mee willen eten." Wat doe je voor de kost? "Ik werk bij de KLM en studeer daarnaast geschiedenis aan de VU. Eerst werkte ik op de bagageafdeling, waar ik bagage laadde en loste en in karren reed. Tegenwoordig werk ik als quality controller." En dat is...? "Dat houdt exact in wat het woord al zegt: ik controleer de kwaliteit van de KLM. Zo sta ik met een stopwatch bij de deur als de mensen uit het vliegtuig stappen. Dat mag bij een bepaald soort vliegtuig bijvoorbeeld zes minuten duren. Duurt het langer, dan tel ik het aantal passagiers dat na die zes minuten nog uitstapt. Verder kijken we of er goed wordt omgeroepen en zo." Is het leuk werk? "Het wordt weer tijd voor iets anders. Ik wil eigenlijk op de administratieafdeling van de KLM werken. Ik heb wel meer in mijn mars dan wat ik nu doe." En ernaast studeer je dus geschiedenis. "Ik wilde altijd al geschiedenis studeren, maar koos voor de langste weg. Eerst haalde ik mijn mavo-diploma, daarna ging ik naar de havo, maar daarmee ben ik gestopt door mijn werk.

Ik werkte in een supermarkt en werd van vakkenvuller in één jaar tijd assistent-bedrijfsleider. De werkdruk was enorm, ik werkte zeventig uur per week. Het was dus niet mogelijk om de havo ernaast te doen." Waardoor ben je toch weer gaan studeren? "Omdat de havo oude stijl overging in de havo nieuwe stijl, had ik één jaar de tijd om mijn laatste vakken te halen in oude stijl. Dat was een goede motivatie. Het halen van mijn havo was uiteindelijk een stimulans om weer te

gaan studeren, eerst een propedeuse op het hbo en daarna geschiedenis." Wat wil je ermee doen? "Ik wil onderzoek doen naar iets binnen de Ottomaanse geschiedenis of de islam. Misschien wil ik wel onderzoeken hoe het echt zit met Armeense kwestie. Er worden vaak stellingen klakkeloos overgenomen, terwijl er weinig onderzoek is verricht." TEKST EN FOTO: LILIAN ROOS

>Cordelia HIJGER

AV. 4 ^ .

^

9D^ö^tó

Als ik later groot ben, ga ik een carrière opbouwen in het klachtenbnefwezen. Of liever gezegd, als ik oud ben. Wat kan er leuker zijn dan vanachter de geraniums mensen het vuur aan de schenen leggen? Ik neem een abonnement op alle denkbare kranten en tijdschriften en besteed mijn ochtenden (die worden een stuk langer dan ze nu zijn, want oude mensen staan vroeg op) aan het zoeken naar onjuistheden. 'Geachte redactie. Ik ben al jaren een trouwe lezer van uw prachtige magazine. Edoch werd ik afgelopen week onaangenaam getroffen door de spelfout op pagina 52 links onderaan....' Heerlijk. Tevens zal ik de strijd aangaan tegen ondeugdelijke producten en misstanden in de consumentenwereld. Ik zal er met voor terugdeinzen om dat beschimmelde pak vla dicht te tapen en linea recta naar de Campina Klachten Consumentenservice te sturen. Als je op de verpakking leest dat dat de procedure is voor ontevreden klanten denk je waarschijnlijk altijd: wie doet dat? Nou, ik dus, in de toekomst. In het kader hiervan moet ik ineens weer denken aan een studiegenoot die zich had voorgenomen om op de dag van zijn buluitreiking een volledige mensamaaltijd te bestellen en die daarna met blad en al in de klachten- en suggestiesbox te sodemieteren. Nooit gedaan, natuurlijk. Ik word de schrik van de infolijnen. "Douwe Egberts-consumentenservice, u spreekt met Jennifer. Ah, mevrouw Lentjes. V^^at is er nu weer?" Overigens weet ik dat deze lijn bestaat omdat ik hem al eens gebeld heb. Ik kon mijn favoriete ijsthee namelijk nergens meer vinden. Dat vergde op z'n minst opheldering en ik moest ook maar eens beginnen met oefenen voor later. Van de vriendelijke mevrouw aan de telefoon heb ik toen een lijst met verkooppunten bij mij in de buurt toegestuurd gekregen. Veel mensen denken dat klachtenbrieven schrijven en consumentenlijnen bellen geen zin heeft, maar dat is een foute aanname. Laatst heb ik een klachtenbrief geschreven naar een vliegmaatschappij, waarbij ik geweigerd was als passagier. De reden was tamelijk futiel (er was iets misgegaan met de betaling) maar om nu te zeggen dat het mijn schuld niet was - mwah. Maar ach, een mooie klaagzang is zo geschreven. Gisteren werd ik gebeld dat ze me mijn ticket terug gaan betalen. Instant resultaat, heet dat. En afgezien daarvan, is het volgens mij een goede zaak dat er irntante zeurkousen blijven bestaan die nog klachtenbrieven schrijven. Kom op voor je rechten! Iemand moet het doen. Daphne Lentjes is alumnus van de VU en doet voor een groot deel van tiet jaar archeologisch onderzoek in Zuid-ltalie.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2006

Ad Valvas | 576 Pagina's

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 454

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2006

Ad Valvas | 576 Pagina's