GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 400

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 400

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

PAGINA 6

N T E R N A T i O N A A L / O N P E R W I J S

AP VALVAS 29 MAART 2007

Schakelprogramma via internet

Tijdwinst met virtueie premaster >Stijn in Oeganda (ii) Stijn van Rest, student culturele antropologie, onderzoekt of leven in een conflictgebied het rechtvaardigheidsgevoel van Oegandezen beïnvloedt. Wat is eigenlijk de betekenis van vrede en rechtvaardigheid? Een ding staat vast. Iedereen in het noor­ den van Oeganda wil vrede. Deze conclu­ sie is duidelijk. En niet zeer verrassend. Iedereen met wie ik gesproken heb dan tenminste. Wapenhandelaars, corrupte legerofficieren en boze geesten waren niet bereikbaar voor commentaar. Drie maan­ den onderzoek heeft nog wel meer opge­ leverd dan deze voor de hand liggende boodschap, toch? De betekenis van vrede bijvoorbeeld. Vrede blijkt situationeel. De inhoud van het concept verandert. Voor, tijdens en na het conflict. Dit kwam naar voren in gesprekken over het verleden, het heden en de toekomst. Op dit moment spreekt men over vrede als een personificatie. Een staat van samenzijn gekenmerkt door be­ wegingsvrijheid, harmonie en onbezorgd­ heid. Als iemand die er is, of iemand die er niet is. Ik betwijfel of deze 'persoon' er ooit was en of deze 'persoon' ooit zal terugkomen. De perceptie van rechtvaardigheid bijvoor­ beeld. Rechtvaardigheid blijkt uit verschil­ lende onderdelen te bestaan. Sociaal, eco­ nomisch en strafrechtelijk. Dit kwam naar voren in gesprekken over schuld, verant­ woordelijkheid en berechting. Voor de een is rechtvaardigheid vergeven. Voor de an­ der is rechtvaardigheid compensatie. Voor weer een volgende is rechtvaardigheid een rechtszaak. De perceptie van rechtvaardig­ heid lijkt in verband te staan met de mate van directe betrokkenheid bij het conflict. Ook deze betekenis is dus situationeel. Ik betwijfel of er een permanente oplossing bestaat die ieders rechtvaardigheidsgevoel zal bevredigen. De relatie tussen vrede en rechtvaardig­ heid bijvoorbeeld. Rechtvaardigheid blijkt een middel waarmee situationele vrede bereikt hoopt te worden. Dit kwam naar voren in gesprekken over onderhandelen, verzoenen en conflictresolutie. Zo spreekt men in de vluchtelingenkampen voorna­ melijk over vergeven. Het vergeven van de rebellen van het Leger van de Heer en het vergeven van de soldaten van het leger van de regering. Deze in eerste instantie over­ weldigende heiligheid blijkt bij nader on­ derzoek echter een laatste uitvlucht. A lles is al geprobeerd. Vechten, praten, dansen, bidden, huilen. Niets bracht vrede. Dan maar de joker uizetten. Vergeven. Men vergeeft dus niet vanuit een rechtvaardig­ heidsgevoel, maar vanuit een pragmatische handelmg. Met als einddoel de komst van de langverwachte persoonlijkheid, ge­ naamd vrede. De duurzaamheid van deze vorm van rechtvaardigheid is discutabel. Wat als er straks een vredesakkoord gete­ kend is? Ik betwijfel of de vergevingsge­ zindheid nog zo groot is als dit vredesdoel eenmaal bereikt is. Als vrede geen vaste staat is en rechtvaar­ digheid eveneens geen eenduidig begrip, wat betekent dit dan voor de eventuele nasleep van het conflict? De betekenis van vrede en rechtvaardigheid zal opmeuw worden bijgesteld. En dan? Wraakacties vanuit de bevolking tegen de ex­rebellen? Of zelfs weer een nieuwe rebellie tegen de Oegandese regering? Behalve de unanieme schreeuw om vrede staat er dus nog een ding vast. De toekomst is onzeker en drie maanden onderzoek levert meer vragen op dan antwoorden.

Hbo­studenten die willen door­ stromen naar de masteropleiding bewegingswetenschappen kunnen sinds dit jaar met hun premaster beginnen via het internet. TEKST: MARIEKE WmiAGEN ILLUSTRATIE: NICO DEN DULK

Het is een primeur in Nederland: na veel test­ fases ging in september bij de opleiding bewe­ gingswetenschappen het 'schakelprogramma' officieel van start. In samenwerking met de Digitale Universiteit en de hogescholen van Amsterdam, Den Haag en Tilburg is een pro­ gramma ontwikkeld waarmee studenten op afstand en wanneer het hun uitkomt vakken van de premaster kunnen halen. Via internet volgen hbo­studenten tijdens hun studie al een deel van het universitaire programma bin­ nen een speciaal ontworpen 'digitale leerom­ geving'. "Het idee om het onderwijs digitaal aan te bieden, ontstond na de invoering van de bama­structuur", vertelt Lavira Hak, coör­ dinator van het programma. "Voor hbo­in­ stromers bestaat al langer het premaster­jaar, maar daarvan is het nadeel dat studenten eigenlijk een jaar verliezen. Met het schakel­ programma bieden we ongeveer de helft van de premaster digitaal aan. Gemotiveerde en getalenteerde studenten kunnen daarmee al beginnen tijdens hun tweede of derde jaar aan de hogeschool." Studenten die willen mee­ doen, moeten zich bij de VU inschrijven als bijvakstudent. Die inschrijving is gratis voor hbo­studenten en geeft zowel toegang tot het schakelprogramma als tot het volgen van re­ guliere colleges van de vakken die ze doen. De afgelopen twee jaar werkte een enthousiast team van docenten en medewerkers bij be­ wegmgswetenschappen aan het opzetten van het schakelprogramma. Hak: "Het normale curriculum moest helemaal worden omgezet in zelfstandig te verwerken eenheden. Het was een tijdrovend proces om erachter te komen hoe we de stof het beste konden aanbieden." Het plan om de hele premaster via internet beschikbaar te maken, moest het team uit­ eindelijk laten varen. Voorlopig kunnen in de digitale leeromgevmg vijf vakken worden ge­ volgd, waaronder wiskunde, onderzoeksvaar­ digheden en statistiek.

Droogste vakken De vrijheid die het digitale programma biedt, blijkt voor studenten ook een valkuil. De dis­ cipline die ze aan de dag moeten leggen om te slagen, liegt er niet om. Naast hun gewone voltijd programma moeten ze op eigen houtje de droogste vakken van bewegingsweten­ schappen bestuderen. De eerste evaluaties la­ ten zien dat de grote mate van zelfstandigheid die van de studenten wordt verwacht, voor

moeilijkheden zorgt. Hak: "De problemen bij het plannen zijn nog een aandachtspunt voor ons. De meeste studenten hebben toch een stok achter de deur nodig." Sinds kort is daar­ om aan elk hoofdstuk een toets toegevoegd, zodat studenten een goede inschatting van htm voortgang kunnen maken. Dit past goed in het systeem van feedback en coaching, zo­ als dat is opgezet binnen de leeromgeving. De coach, in principe de begeleider van de student op het hbo, helpt bij het plannen en houdt de studievoortgang bij. Hij heeft in­ zicht in de resultaten via de 'coachmodule' op de site, waar hij precies kan zien wie welke toetsen en tentamens heeft gehaald. Voor de studenten zelf zijn er allerlei handige tools op de website, zoals een agenda met belangrijke data en aanpasbare studieschema's. De stu­

De discipline die nodig is om te slagen^ liegt er niet om denten worden ook gekoppeld aan een 'stu­ diemaatje', met wie ze hun werk bespreken: het zogenaamde double­buddy systeem. Hak: "Zo kunnen ze elkaar bij de les houden en van elkaar leren." Hak geeft een rondleiding door de virtuele colleges van het schakeljaar. "De vakken die we aanbieden zijn behoorlijk pittig en ab­ stract, dus het is belangrijk de stof zo aantrek­ kelijk mogelijk te presenteren." Op een over­ zichtelijke manier worden korte en langere teksten afgewisseld met vragen en opdrachten.

De student Arjan Bakkum (24), derdejaars student aan de aio (academie voor lichamelijke opvoeding) in Amsterdam: "Op de aio kom je er soms mee weg alleen een samenvatting te lezen. Hier kan dat niet. Ik vind dat goed; zo wordt er onderscheid gemaakt. Zelf vind ik de discipline die ik moet opbrengen wel lastig. Op de hogeschool word je aan je handje meegenomen. Nu moet ik al­ les zeH uitzoeken. Gelukkig is de begeleiding vanuit de VU goed. Ik heb snel antwoord op mijn vragen en ik kan er altijd terecht. In principe heb ik liever 'echt' college, maar nu kan ik wel mijn eigen tempo bepalen. Op mijn hogeschool kan ik het schakelprogramma als minor binnen mijn studie volgen. Ik heb er dus extra tijd voor en dat is prettig."

Tussendoor verschijnen grappige cartoons. Aan het begin van elk hoofdstuk wordt de stof in zijn context geplaatst: waarom moet je dit kunnen als bewegingswetenschapper? Hak: "We willen zo veel mogelijk de sfeer van een werkcollege benaderen. Daar maak je ook veel sommen om de stof in je vingers te krijgen. Maar ja, helemaal hetzelfde wordt het natuur­ lijk nooit."

Docenten heel dichtbij Bij de opdrachten is veel aandacht uitgegaan naar de feedback. Tijdens het maken van sommen kan steeds om meer uitleg worden gevraagd. Hak: "Bij elke vraag staat steeds een e­mailadres, waar extra vragen kunnen worden gesteld. We willen de student het idee geven dat wij, de begeleiders, heel dichtbij zijn. Je zou kunnen zeggen dat ze per saldo meer aandacht krijgen dan tijdens een 'echt' college." Een essentieel onderdeel van de leeromge­ ving is het forum. Studenten kunnen elkaar en de begeleiders vragen stellen over de stof, maar ook over planning en studeren in het algemeen. Hak: "Uit de resultaten is gebleken dat de mensen die actief posten op het forum, betere cijfers halen." Dionne Noordhof is als student­assistent speciaal aangenomen om de vragen op het forum te beantwoorden. Noordhof: "De meeste vragen zijn van inhou­ delijke aard, zoals vragen over het computer­ programma SPSS. Soms moet ik zelf even een opdracht uitwerken om het goed te kvmnen uiüeggen." Van veelgestelde vragen stelt ze een FA Q­database samen. Het project bij bewegingswetenschappen is een mooi voorbeeld van blended learning, een vorm van onderwijs waarbij de stof digitaal wordt aangeboden, maar waarbij wel een be­ geleider op de achtergrond aanwezig is om bij aan te kloppen als dingen niet duidelijk zijn. Het schakelprogramma voorziet ook in 'terug­ komdagen', waarbij de studenten vragen kun­ nen stellen aan de vakdocent. De voordelen van onderwijs via internet voor de universiteit zijn legio. Hoewel docenten in eerste instan­ tie sceptisch waren, en het faculteitsbestuur vooral over de kosten inzat, is volgens Hak iedereen nu positief over het programma. "Studenten die het schakelprogramma goed doorstaan, zijn gemotiveerde en slimme stu­ denten die, eenmaal begonnen, de master waarschijnlijk ook zullen afronden. Dat be­ tekent minder uitval en dus minder verspilde energie van docenten." Meer info Kijk voor een demonstratie van de digitale leerom­ geving op http://demo.schakelbw.nl. Recentelijk ontwikkelde het Taaicentrum VU het programma 'Digitalent': een digitale cursus lees­ vaardigheid Engels. Zie www.academic­readmg. nl/demo/ Reageren? Mail naar: redactie@advalvas.vu.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2006

Ad Valvas | 576 Pagina's

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 400

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2006

Ad Valvas | 576 Pagina's