GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 408

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 408

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

PAGINA 2

O P I N I E

AD VALVAS 12 APRIL 2007

>vraag antwoord

>Opinie

Filosoof Stine Jensen:

'Stop de bimboficatie' In het opiniestuk 'Tegen de jarretelfilosofie. Hoerige lingerie lielpt de emancipatie lielemaal niet' in NRC Handelsblad, liet docent literatuurwetenscliap Stine Jensen weten de kritiek van de Christenunie op de gouden bikiniposter in Utrecht te delen. Niet omdat ze terugverlangt naar de seksuele moraal van de jaren vijftig - integendeel. Maar wel omdat Jensen vindt dat er een halt moet worden toegeroepen aan de bimboficatie van onze maatschappij. MAAIKE DE HON

Overdrijft u niet een beetje? U haalt in het artikel bijvoorbeeld de breezermeisjes aan die voor een drankje uit de kleren zouden gaan, maar die bleken bij nader onderzoek toch niet of nauwelijks te bestaan? "Is dat zo? Nou ja, maar dan nog: er zijn intussen wel 100.000 exemplaren verkocht van het boek Stout van Marlies Dekkers en Heleen van Royen. Dat is een invloedrijk fenomeen. We vinden het allemaal volstrekt normaal dat erin staat hoe Heleen van Royen in Playboy staat en dat het blad vrouwen aanmoedigt net zo stout te zijn. En dan zo'n uitzending van Spuiten Slikken, waarin Filemon meespeelt in een pornofilm, daar kijken ook veel mensen naar."

Mijd verstrengeling van ambtsbelangen O p d i n s d a g 29 m e i w o r d t d e E e r s t e Kamer opnieuw gekozen. Dat doen de l e d e n v a n d e twaalf P r o v i n c i a l e Staten. Twee nog actieve rechters worden dan senator (SP en C U ) . S t a a t s r e c h t g e l e e r d e n zijn i n h e t algemeen tegen deze verstrengeling v a n m a c h t e n : de r e c h t e r d i e ook p o liticus i s . P o l i t i e k e partijen zijn t e g e n (PvdA), verdeeld (CDA) of zonder meer voor (SP en C U ) . D e combin a t i e is wettelijk t o e g e s t a a n , m a a r hoogleraar beleidswetenschap Hans van den Heuvel vindt het moreel niet verantwoord.

dan om de uitoefening ervan. En het is bij uitstek verdacht dat een politiek heerser zich 'onkreukbaar' noemt. Daarom moet machtsmisbruik worden voorkomen, Ie pouvoir arrête Ie pouvoir, wij zouden zeggen: democratie is georganiseerd wantrouwen. De ene macht moet de andere tot staan brengen. Alleen zo is vrijheid voor burgers mogelijk, wij zouden zeggen: dat is de ware democratie. Met zijn stelling dat de staatsmacht gescheiden moet zijn in wetgevende, uitvoerende en rechterlijke macht effende Montesquieu (16891755) het pad naar de moderne democratie, de balance of power. Sinds de verschijning van De l'esprit des lois (1748) is er gediscussieerd over de interpretatie van het leerstuk van de trias politica. Gaat het om scheiding of om spreiding van machten? Hoe moeten we het in deze Montesquieu zou zich in zijn graf omdraaien. tijd toepassen en handhaven? Kan een burgeNederland husselt de trias politica door elkaar: meester lid van de Senaat en een gemeenterechters die ook wetgever zijn. Zijn we weer ambtenaar lid zijn van Provinciale Staten, kan terug bij af en is 250 jaar staatsrechtelijke be- de Senaat als chambre de reflection partijpolitiek bedrijven en mag een Kamerlid zich over een schaving overboord gekieperd? Het stond zo duidelijk in zijn meesterwerk rechterlijke uitspraak uitlaten? Kan een rechter De resprit des lois (Over de geest van de wetten). tegelijk lid van de Eerste Kamer zijn? Macht hoort bij de staat, evenals machtsmis- Het kan allemaal, staatsrechtelijk is het niet bruik, leert hij daarin, het gaat minder om de uitgesloten. Montesquieu geeft in ieder geval oorsprong of de morele legitimatie van macht. geen, laat staan een pasklaar, antwoord. Dat

>Post Reageren op artikelen in Ad Valvas of uw mening geven over actuele zaken? Uw bijdragen (max. 300 woorden) zijn welkom op; redactie@advalvas.vu.nl.

Apenrots Wie in de VU naar de mensa gaat, wil liever niet gezien worden. Tenminste, anders kan ik niet verklaren waarom dit eetgebeuren ge-

plaatst is in de krochten van het hoofdgebouw, daar waar het daglicht niet doordringt. Je moet de weg weten om er te komen en dan nog ben je er niet zonder meer welkom. Er is namelijk een dwingend voorgeschreven route. Die gaat langs de kopieerruimte. Dat is slim bedacht: je doet alsof je gaat kopieren en je loopt stiekem gauw door om wat te eten. Hopen dat niemand het ziet. Zojuist is aan de achterzijde van het hoofdgebouw, op dat 'gezellige' binnenplein, een nieuwe, pompeuze entree gemaakt. Een enorme opbouw van traptreden, zelfs met verschillende hoogten. Voor de verandering eens niet in VUgrijs, maar in wit. Nu studenten daar in de zon

kan ook niet, omdat deze kwestie in de geest van de tijd en naar gelang de context moet worden beoordeeld en beantwoord. Wel spreekt hij over politieke deugd. Welnu, laten we hen wantrouwen die zeggen dat ze hun ambten goed uit elkaar houden, dat ze heel goed weten wat ze doen en hun verantwoordelijkheid kennen. Het gaat om de schijn tegen, de schijn van belangenverstrengeling, niet van persoonlijke belangen - dat moest er nog bij komen - maar ambtsbelangen. Dat behoort te worden vermeden. Ambtsdragers moeten het niet met zichzelf op een akkoordje gooien, dan komen ze ons, burgers, tegen. Want als hun politiekmorele antenne wat slecht functioneert, moeten wij hun duidelijk maken dat nevenfuncties bij de rechterlijke macht uit den boze zijn. Het vertrouwen van de burger in de staatsmachinerie moet onverkort worden bewaakt. De onafhankelijkheid van het ambt verdraagt geen uitzonderingen. Wij hebben als burgers onze vrijheid niet ondanks, maar dankzij de staat. Laten we daar heel zuinig op zijn. Hans van den Heuvel, vertrekkend hoogleraar beleidswetenschap, faculteit Sociale Wetenschappen

Mag dat niet? "Het gaat mij er niet om dat ik wil zeggen: dit mag wel en dat niet. Waar het mij om gaat, is dat er een uniform beeld ontstaat van vrouwelijke seksualiteit dat in toenemende mate aan het porno-ideaal beantwoordt. De bimboficatie van de vrouwelijke seksualiteit betekent een eendimensionaal beeld van siliconen borsten, een geschoren kut en een Pamela Andersson-look. Dat vind ik een verarming van de vrouwelijke seksualiteit." U hebt het over 'een nieuwe generatie vrouwen en tienermeisjes die hun schaamlippen verkleinen en hun borsten volproppen met implantaten'. Kent u zelf zulke meisjes en vrouwen? "De beeldvorming gaat altijd vooraf aan de werkelijkheid. Meisjes modelleren zich naar en vergelijken zich met beelden uit de media. En ja, ik ken inderdaad vrouwen die dingen aan zichzelf laten veranderen. Het begint met een neuscorrectie en zo gaat het verder. Daarom vind ik écht dat iemand moet uitzoeken hoeveel geld hierin omgaat. Schaamlipcorrectie uit esthetische motieven, vind ik verminking. Er worden erogene zones weggesneden. In Califomië gebeurt dat al heel veel. Ik dacht ook lang: Nederlandse vrouwen doen toch niet zo gek; wij hebben daar niet zoveel geld voor over. Maar we volgen Amerika vaak."

Reageren? Mail naar redactie@advalvas.vu.nl

gaan zitten, is het net Emmen: bavianen op de apenrots. De opgave is nu om, komende van het WNgebouw, de mensabalie proberen te bereiken. Let wel: langs de voorgeschreven weg. Daar moet je wel wat voor doen. Bewegwijzering is uiteraard onder ons niveau. Om te beginnen beklim je dus de apenrots: dat is twee meter omhoog. Elders in het gebouw moet je daarna vier meter omlaag. En zelfs dan ben je er nog niet. Als het tegenzit, kom je uit in de fietsenstalling. Tegen de tijd dat je het gevonden hebt, is de eetiust waarschijnlijk over. Ed Destrée, alumnus van de VU

Als vrouwen Stout nu willen lezen? "Stout beweert dat flirten, lingerie en erotiek tot macht en succes leiden. Het gaat nergens over de idee van vrouwen, de geestelijke inhoud. Stout is niet progressief of emancipatoir, maar een door en door commercieel boek met een platte voorstelling van seksualiteit. Ik zou het heel verdrietig vinden als ik een dochter had die thuiskwam met de mededeling: ik wil mijn schaamlippen eraf. Of als ze een playboykettinkje en hoerige kleding gaat dragen omdat ze denkt dat ze alleen succesvol kan zijn of begeerd kan worden als ze er zo uitziet." Donderdag 12 april ook in Nova, 22.15 uur, Nederland 2. Reageren? Mail naar: redactie@advalvas.vu.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2006

Ad Valvas | 576 Pagina's

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 408

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2006

Ad Valvas | 576 Pagina's