Levend onderzoek aan de Vrije Universiteit - pagina 51
ONDERWIJS
IS
MENSENWERK
Faculteitsbestuurder (vooronderwijs) Herman Verhoef: 'Het feit dat een groot deel van onze biologiestudenten de richting Biomedische wetenschappen k i e s t - e n dan ook nog vaak als uitgelote geneeskundestudent - is zorgelijk. Niet dat we deze studenten niet graag zien komen, want onze biomedische opleiding wordt hoog gewaardeerd en de samenwerking met de faculteit Geneeskunde is stimulerend. Het probleem ligt in de lage aantallen "echte" biologiestudenten en het feit dat in latere fasen van de studie sommige specialisaties dunbevolkt zijn. Sommige mensen denken dat de aantrekkingskracht van Biomedische wetenschappen een negatieve invloed heeft op de aantrekkelijkheid van de biologieopleiding. Onze publiciteit richt zich daarom met name op het beter bekend maken daarvan. Dat is niet zo moeilijk, want ze scoort zeer hoog in de studiegidsen van het hoger onderwijs.' De veranderingen in het biologieonderwijs hebben uiteraard hun weerslag gehad op de specialisatiemogelijkheden: die zijn vooral sterk uitgebreid. Vergelijk 1 9 7 0 maar eens met de huidige mogelijkheden (in 2 0 0 0 ) . Van de 21 studierichtingen uit 1 9 7 0 waren er in 2 0 0 0 nog slechts acht onder dezelfde noemer aanwezig, maar daarnaast stond een indrukwekkende reeks nieuwe mogelijkheden. Maatschappelijk Naast de verbreding is een tweede belangrijke verschuiving binnen de studie Biologie aan de vu die in de richting van biologie en samenleving. De samenhang tussen wetenschap en samenleving krijgt steeds meer aandacht. In hoofdstuk 4 komt dat uitgebreid aan de orde. Waarom zoveel aandacht voor de maatschappelijke aspecten van de biologie? Anneke Wagner: 'Het vak biologie speelt een cruciale rol in de huidige maatschappelijke problemen. Onderwerpen als milieuvervuiling, global warming, maar ook gevolgen van moderne biologische technieken zoals genetische manipulatie van gewassen en moleculair-genetische aanpak van ziekten staan volop ter discussie. Het volledig karakteriseren van het humane genoom zal niet alleen een enorme stap voorwaarts betekenen voor fundamenteel onderzoek, maar ook grote maatschappelijke gevolgen hebben. Het is daarom dringend noodzakelijk dat wij onze studenten niet alleen de vakinhoudelijke kennis bijbrengen om al deze ontwikkelingen te kunnen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000
Historische Reeks | 168 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000
Historische Reeks | 168 Pagina's