GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Levend onderzoek aan de Vrije Universiteit - pagina 39

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Levend onderzoek aan de Vrije Universiteit - pagina 39

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ONDERWIJS

IS

MENSENWERK

40

totaal

Biologie

Me

1970

97

78

19

1975

94

74

20

1980

107

81

26

1985

76

49

27

1990

63

45

18

1995

199

67

132

2000

173

35

i—i OC

eerstejaars

De opleiding Medische biologie (tegenwoordig Biomedische wetenschappen) is volgens de vroegere onderwijscoördinator voor deze opleiding-Marijke de Jong-Brink-opgezet om het gat te vullen tussen natuurwetenschappen-met name de biologie-en de geneeskunde. De opleiding wordt daarom ook door beide faculteiten verzorgd. Medische biologie houdt zich vooral bezig met onderzoek aan levensverschijnselen, die relevant zijn voor de geneeskunde. De opleiding kent specialisaties in de immunologie, de pathologie, de humane genetica, de toxicologie, de farmacologie, het hersenonderzoek en het kankeronderzoek. Aan andere universiteiten is deze opleiding meer gericht op gezondheidswetenschappen en daarom verbonden aan de Medische faculteit. Waarom is dat aan de vu (en de UVA) anders? Marijke de Jong: 'Medische biologie heeft een onmiskenbare biologieachtergrond en hoort daarom volgens ons thuis aan een biologiefaculteit. Aspecten zoals evolutie en de m e n s als onderdeel van het ecosysteem zijn essentieel voor medische biologen en die vind je uiteraard wel terug in een biologieopleiding, maar doorgaans niet aan een medische faculteit.' Waarom is met name die medische biologie zo populair (in vergelijking met de klassieke biologie)? De Jong: 'Onderzoek moet voor de huidige studenten een doel hebben. Veel studenten vinden het niet voldoende om te weten hoe iets in elkaar steekt; ze willen kennis genereren die ze kunnen gebruiken en dan ligt het heel dichtbij om medische problemen daarbij te betrekken. Nuttig zijn voor de mensheid is nog altijd iets dat veel mensen aanspreekt. Iedereen wil langer leven en als je daaraan iets kunt bijdragen, is dat voor veel studenten een uitstekende motivatie.'

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 168 Pagina's

Levend onderzoek aan de Vrije Universiteit - pagina 39

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 168 Pagina's