GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Levend onderzoek aan de Vrije Universiteit - pagina 52

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Levend onderzoek aan de Vrije Universiteit - pagina 52

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

JAAP

WILLEMS

begrijpen en er aan mee te werken, maar ook om ze een dusdanig maatschappelijk bewustzijn bij te brengen dat ze vanuit hun vakinhoudelijke achtergrond kunnen meewerken aan het adviseren over en het tot stand brengen van (ethisch) verantwoorde beleidsvorming en regelgeving. In de opleidingen Biologie en Biomedische wetenschappen worden daarom vanaf het begin elementen aangeboden die een brede maatschappelijke vorming bewerkstelligen.' De v u kent als enige Nederlandse universiteit een relatief grote afdeling Biologie & Samenleving. Het onderwijs van deze groep is onder meer gebaseerd op het inzicht dat wetenschappelijk onderzoek aangestuurd moet worden door vragen uit de samenleving. Afdelingshoofd Joske Bunders: 'We richtten ons onderzoek aanvankelijk op de samenwerkingsverbanden tussen onderzoekers en maatschappij. Ik wilde weten hoe biologen de richting van hun onderzoek bepalen en wat de rol van maatschappelijke groepen daarbij is. We bekeken dit onder meer bij de onderzoeksgroep Biotechnologie en we ontdekten daarbij dat bepaalde vragen uit de maatschappij stelselmatig niet aan bod kwamen. Veel wetenschappers werken samen met de industrie of de overheid, maar samenwerking met minder machtige groepen bleek uitzondering. Een van de maatschappelijke groepen die weinig invloed heeft op de wetenschap zijn de kleine boeren in ontwikkelingslanden. Z e worden vooral geconfronteerd met de resultaten van onderzoek, met name landbouwkundig onderzoek. Hun eigen specifieke vragen komen meestal niet aan bod.' In een overzichtsartikel (in het Tijdschrift voor Wetenschap, Technologie e[ Samenleving 1999-4) noemen Francisca Flinterman en Wander de Laat drie algemene doelstellingen voor het B&s-onderwijs, die een goed beeld geven van de maatschappelijke betrokkenheid van het biologieonderwijs aan de vu. Het B&S onderwijs wil: - Studenten leren kritisch te reflecteren op het (natuurwetenschappelijk onderzoek en op de eigen manier van denken en werken. - S t u d e n t e n leren interdisciplinair onderzoek te doen op de raakvlakken van bèta- en gammawetenschap en maatschappij. - S t u d e n t e n opleiden voor beroepen buiten het wetenschappelijk onderzoek, zoals ondernemer, manager en beleidsmaker.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 168 Pagina's

Levend onderzoek aan de Vrije Universiteit - pagina 52

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 168 Pagina's