GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Levend onderzoek aan de Vrije Universiteit - pagina 47

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Levend onderzoek aan de Vrije Universiteit - pagina 47

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ONDERWIJS

IS

MENSENWERK

wet zijn intrede deed bleek het bijvoorbeeld noodzakelijk-doch van weinig invloed-erop te wijzen dat je de vakken biologie, scheikunde, wiskunde en natuurkunde in het vakkenpakket moest hebben om met vrucht biologie te kunnen studeren. In die periode ging de onderwijscommissie zich meer bemoeien met het onderwijs: er stond immers voor 1 9 7 6 een nieuw studieprogramma op stapel. In die tijd kwam ik erbij om het toenemend aantal praktische zaken in goede banen te leiden, de jongerejaars te begeleiden en de zogeheten HBO-instromers bij een verkort studietraject te coachen. De data voor een studeerbaar tentamenrooster werden niet langer door de docenten maar door de onderwijscoördinator verzameld. Het nieuwe eerstejaarsprogramma was ingewikkelder dan het oude, omdat colleges en practica waren geïntegreerd en het aantal studenten steeds maar toenam. Ook het derdejaars cursusprogramma werd allengs complexer door vergroting van het cursusaanbod en vooral door toename van het aantal medisch biologen. Het gebeurde daardoor nog wel eens dat wegens ruimte en/of personeelsgebrek niet iedereen de cursussen van zijn/haar keuze kon volgen waarna loting volgde. Herman Hillebrand nam de behandeling van de vakkenpakketten over, eerst als bestuurslid van de onderwijscommissie en vanaf 1985 als coördinator. Intussen kwamen de voorbereidingen voor het studieprogramma van de vierjarige tweefasenstructuur goed op gang. Dit programma bestond uit een propedeutisch en een doctoraal gedeelte waarin de studieonderdelen volgens wettelijk voorschrift waren gekwantificeerd in studiepunten. Het bleek een omslagpunt. Vanuit 'het Hoofdgebouw' werden we overspoeld met nieuwe regels en werd jaarlijks een volledige boekhouding van het reilen en zeilen in het onderwijs gevraagd in de vorm van een facultair onderwijsverslag (FOV) dat moest gaan dienen als onderwerp van gesprek in het jaarlijks overleg van het Faculteitsbestuur met het College van Bestuur. In dit FOV werden de studieprogramma's besproken en werd gepraat over het ontwikkelen en evalueren van nieuwe studieprogramma's; ook werd aandacht besteed aan de resultaten van het wettelijk voorgeschreven studieadvies aan het eind van het eerste jaar, het functioneren van de studiebegeleiding, de onderwijscommissie, gegevens over de voorlichting en internationale (vooral Europese) uitwisseling van studenten en docenten. De studieduurverkorting bleek in de jaren tachtig voor veel studenten een grote opgave, bijvoorbeeld omdat zij er niet in slaagden om hun vak-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 168 Pagina's

Levend onderzoek aan de Vrije Universiteit - pagina 47

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 168 Pagina's