GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Worsteling naar waarheid - pagina 93

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Worsteling naar waarheid - pagina 93

De opkomst van Wiskunde en Informatica aan de VU

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

STUDENTENLEVEN

schreven. Koksma keek regelmatig de zaal in en vroeg of iedereen nog 'in de diligence' zat-met andere woorden, of ze het allemaal nog snapten. Tentamens werden mondeling afgenomen. Meestal gebeurde dit bij de docenten thuis, wat geen probleem was omdat de meesten toch in Amsterdam woonden. De studenten kregen tegen de zenuwen een kopje koffie of thee... De duur van die tentamens varieerde enorm; soms was men er binnen een uur uit, maar als het moeilijk ging (of als het heel gezellig was), kon het wel veel langer duren. Van Koksma werd gezegd dat hij al meteen zag of je het zou halen of niet. Het verhaal gaat dat hij een keer een tentamen afnam en dat het gesprek een heel andere kant opging. Uiteindelijk zei de student: 'Maar professor, ik was hier eigenlijk om tentamen te doen...' 'Oh,' zei hij dan, 'u bent geslaagd!' Goede studenten konden assistent worden en hielpen onder andere bij het onderwijs. De eerste assistent die Koksma bij het onderwijs hielp, was G. H. A. Grosheide.Tijdens het collegejaar 1934-'35, na zijn afstuderen, begon hij met het geven van werkcolleges. Net als Koksma moest hij hierbij erg veelzijdig zijn: het betrof alle wiskundevakken, waarvoor Koksma het hoorcollege gaf. Andere assistenten hadden, behalve hun onderwijs, ook tot taak om artikelen uit te werken die Koksma hun dan dicteerde. Ook moesten ze opgaven nakijken die studenten inleverden. 25 Tot dusverre lijkt het studentenleven op de vu erg op dat aan andere universiteiten. Het was ook niet uniek dat op de vu een studentencorps was, waar feesten werden gehouden, gefilosofeerd en gedebatteerd werd. Elk jaar gaf het corps een almanak uit met publicatielijsten van de hoogleraren, een overzicht van de gegeven colleges en verschillende stukjes, door hoogleraren en studenten geschreven. Daarnaast waren er studentikoze grappen en soms ook gedichten in de Almanakken te vinden. Het zijn juist een paar van die gedichten die een wiskundestudent in de problemen brachten. De hoogleraren, verenigd in de senaat, oefenden immers tucht over de ingeschreven studenten. In de notulen van de senaatsvergaderingen staan gevallen waarin studenten werden gestraft wegens onbetamelijk gedrag. Op deze manier werden de gereformeerde zeden nageleefd en gehandhaafd. Het kwam voor dat stu-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Historische Reeks | 244 Pagina's

Worsteling naar waarheid - pagina 93

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Historische Reeks | 244 Pagina's