GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Worsteling naar waarheid - pagina 88

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Worsteling naar waarheid - pagina 88

De opkomst van Wiskunde en Informatica aan de VU

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

EEN

SCHUCHTER

BEGIN

VAN WISKUNDE

A A N DE V U

vinden. 13 Dat de opleidingen nog niet zo gescheiden waren als tegenwoordig, leidde er ook toe dat studenten makkelijker van richting konden wisselen, met name tussen a. en d. De studie was in twee fasen verdeeld. Tijdens de eerste, die in de regel twee jaar duurde, was je pre-kandidaat. Na afloop deed je kandidaatsexamen en kon je de doctoraalfase in, die drie jaar duurde. Aan het eind deed je doctoraal examen. 1 4 Voor het kandidaatsexamen waren de volgende vakken verplicht: Differentiaal- en Integraalrekening, Hogere Algebra, Analytische Meetkunde, Beschrijvende en Projectieve Meetkunde en een caput. Er waren verplichte werkcolleges en de vakken werden afgesloten met een mondeling tentamen. Studenten Wiskunde moesten tijdens hun eerste twee jaren practica voor natuurkunde doen en colleges volgen. Onderwijs in de sterrenkunde was er in de begindagen aan de v u nog niet; de faculteit had echter aan Pannekoek, hoogleraar astronomie aan de UVA, gevraagd of vu-studenten bij hem college konden volgen en tentamens doen tot de vu dat onderwijs zelf kon verzorgen; Pannekoek was zeker bereid dit te doen. 15 De doctoraalfase kon vrijer worden ingericht. Er was één vak verplicht: Differentiaalvergelijkingen. Daarnaast moest de student vijf vakken volgen uit de volgende lijst: Bepaalde Integralen, Complexe Functietheorie, Differentiaalmeetkunde, Algebraïsche

meetkunde,

Groepentheorie, Getaltheorie, Diophantische getaltheorie, Verzamelingenleer en Lebesgue-integratie en tenslotte diverse capita selecta. Dan waren er op zaterdagochtend regelmatig colloquia over verschillende onderwerpen, waar ouderejaars studenten aanwezig moesten zijn. Al met al was het curriculum voor wiskunde in de jaren dertig nog klassiek van opzet. Moderne ontwikkelingen kwamen niet zoveel aan de orde, behalve dan misschien tijdens capita selecta en de colleges van Koksma over zijn eigen vakgebied. Wat zonder meer actueel was, was het college verzamelingenleer dat Koksma in het academisch jaar 1935 - ' 3 6 verzorgde. Hij behandelde daarin het begrip machtigheid zoals Cantor dat had ingevoerd, de paradoxen en de axioma's van de verzamelingenleer. Een opmerkelijk onderdeel van de studie aan de vu was het verplichte college wijsbegeerte dat Vollenhoven gaf. In 1 9 2 6 was hij hoogleraar in de wijsbegeerte geworden en verzorgde hij colleges aan alle eerstejaars studenten. De belangrijkste stromingen in de filosofie kwa-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Historische Reeks | 244 Pagina's

Worsteling naar waarheid - pagina 88

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Historische Reeks | 244 Pagina's