GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Worsteling naar waarheid - pagina 87

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Worsteling naar waarheid - pagina 87

De opkomst van Wiskunde en Informatica aan de VU

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

HET OPSTARTEN

VAN

DE

COLLEGES

De studenten hielden zelf collegedictaat bij; de stof werd niet onderwezen aan de hand van boeken. De v u was hierin niet uniek: ook aan andere universiteiten werd op deze manier college gegeven. In de studentenalmanakken werden wel lijsten met aanbevolen handboeken gepubliceerd. Het opstarten van de colleges en samenstellen van een fatsoenlijk curriculum had in de eerste jaren van het bestaan van de Faculteit absolute prioriteit. De kwaliteit van de opleiding was immers een noodzakelijke voorwaarde voor toestroom van studenten. In november 1930, toen van regelmatige colleges nog in het geheel geen sprake kon zijn, stuurde de rector, H. H. Kuyper (zoon van de oprichter van de vu), een briefje naar de nieuwe faculteit met daarin de vraag of de eerste colleges van de dag wel met gebed geopend en de laatste afgesloten werden, zoals men op de v u gewend was. Hij kreeg als zakelijk antwoord dat voor de eerste colleges gebeden werd, en men pas regels ging stellen als het onderwijs enigszins normaal z'n beloop had.

O P Z E T V A N DE S T U D I E

Na veel vergaderen werd er in 1933 een rapport opgesteld over het onderwijs aan de Wis- en Natuurkundige faculteit, dat door Koksma naar curatoren werd gestuurd met een verzoek om goedkeuring. Als dat doorging, zou 27 oktober het eerste doctorale examen kunnen plaatsvinden. In het rapport wordt aangegeven uit welke onderdelen de studie bestond. De studie wiskunde had toen een heel andere opzet dan nu. Je kon niet gewoon 'wiskunde' gaan doen, maar moest kiezen uit vier hoofdvakken met een verplicht aantal bijvakken: 12 a. wiskunde en natuurkunde met sterrenkunde; d. natuurkunde en wiskunde met scheikunde; e. natuurkunde en scheikunde met wiskunde; f. scheikunde met natuurkunde, wiskunde, mineralogie. De 'wiskundestudenten'-voorzover je hun richting zo kon n o e m e n deden dus studierichting a, wat inhield dat ze ook natuur- en sterrenkundecolleges volgden en practica moesten doen. Omgekeerd waren natuur- en scheikundestudenten ook bij de colleges van Koksma te

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Historische Reeks | 244 Pagina's

Worsteling naar waarheid - pagina 87

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Historische Reeks | 244 Pagina's