GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 272

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 272

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

symbiose

tijd scheikundedocent aan de Universiteit van Botswana en enige tijd decaan van de exacte faculteit aldaar. In Botswana had Macfarlane vanaf 1977 de inzet kunnen observeren van vu-stafleden in de ‘preentry science’-cursus, en hij was erg onder de indruk geraakt van hun aanpak en toewijding. Bewondering had hij ook voor het optreden van dr. Gerard Dulfer, die vanuit bureau buitenland het project regelmatig bezocht en dan heel professioneel een besluitvormingsproces, bijvoorbeeld over de zoveelste uitbreiding van de projectstaf, met alle betrokkenen binnen korte tijd tot een goed einde wist te brengen. Gezien de prestaties in het veld, had Macfarlane een thuisbasis met een groot aantal deskundigen op het gebied van bètaonderwijs verwacht. Maar, als hij in 1987 bij de vu gaat werken, zijn er tot zijn verwondering maar enkelen die op dat gebied deskundig zijn, en als ze er zijn, zitten ze in de bètafaculteit. Zoals hij later in een interview zegt: “bij dos trof ik een leeg huis aan”.17 De vakinhoudelijke basis van het projectenwerk heeft inderdaad versterking nodig. Wat de professionalisering betreft, komen er rond die tijd twee thematische groepen tot stand (één voor onderzoek van conceptuele ontwikkeling en practica, en één voor didactische ondersteuning van leraren), en vier onderwijssteungroepen (één voor elk van de vier vakken biologie, natuurkunde, scheikunde, wiskunde). Stafleden van de bètafaculteit (waaronder de vakdidactici) en kernstaf van dos nemen aan deze groepen deel, met de bedoeling om zoveel mogelijk voorbeeldlesmateriaal voor de projecten te ontwikkelen, vakinhoudelijke adviezen te geven aan de projectmedewerkers in het veld, en onderzoeksresultaten op het gebied van bètaonderwijs door te spelen. De kernstaf gaat zich professionaliseren en krijgt ook de kans om vakinhoudelijke conferenties bij te wonen. Ook start dos een documentatiecentrum waarin het onderwijsmateriaal uit alle projecten bijeen wordt gebracht, en waarvoor ook vakinhoudelijke boeken over bètaonderwijs worden aangeschaft. Tenslotte is dos betrokken bij het organiseren van grote internationale conferenties op het gebied van ‘basic science’; deze vinden plaats in 1987 in Botswana, en in 1995 in Namibië (zie hoofdstukken [8] en [10]). Ze worden bijgewoond door projectmedewerkers, lokaal en regionaal betrokkenen, en internationale deskundigen. Het professionele zelfbewustzijn van de kernstaf van dos neemt hierdoor sterk toe. Overigens verschuift het inhoudelijke aandachtsveld steeds meer van de onderwerpen conceptuele ontwikkeling van studenten en

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 271

271

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 272

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's