GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 177

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 177

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

van een aparte naar een zwarte universiteit

176

aal ontworpen practica op alternatieve concepties op het gebied van kracht en beweging. Dat werk inspireert vervolgens enige stafleden van de brugcursus om zelf onderzoek op dat gebied te doen. De promotieonderzoeken leiden tot proefschriften die aan de Faculteit Natuurkunde en Sterrenkunde aan de vu worden verdedigd.38 Ook vindt onderzoek plaats naar de effecten van het met computers ondersteunde onderwijs in de elementaire algebra. De extra training blijkt te resulteren in significante verbetering van de wiskundeprestaties, hoewel een aantal begripsproblemen blijft bestaan.39 Aan het einde van de derde fase financiert de vu uit eigen fondsen een apart project dat bedoeld is om de aanpak van de brugcursus, de selectie, de gekozen onderwijsvormen, en de resultaten, goed te documenteren en beschikbaar te maken voor brede kringen van onderwijskundigen en van beleidsmakers. Alle docenten van de brugcursus nemen deel aan de analyse van gegevens en het schrijven van overzichtsstukken voor dit project. Het resultaat van deze studie is het boek Bridging school and university: The Pre-Entry Science Course at the University of Botswana, dat in 1993 verschijnt.40 Ten slotte inspireert het nascholingsproject tot onderzoek naar de vormgeving van de training en het te gebruiken onderwijsmateriaal, en de effecten daarvan op de leraren in de klas. Twee proefschriften op dit gebied verschijnen na enige jaren aan de Faculteit Toegepaste onderwijskunde van de Universiteit Twente.41

resultaten Het boek Bridging school and university presenteert o.a. de resultaten van de brugcursus. Over de periode 1977-1992 zijn in totaal circa 1.900 studenten aanbevolen voor een bachelorprogramma, en meer dan 700 studenten voor een diploma-opleiding van bètaleraren. Daarmee is het project zeer succesvol geweest: de instroom in deze programma’s is aanzienlijk vergroot, en wel met studenten van een hogere kwaliteit. De instroom in het diploma-programma is overigens niet de enige bijdrage van de brugcursus aan het kader voor het middelbare onderwijs. Sommige bachelorprogramma’s, zoals de opleiding tot het niveau B.ed. (science), zijn ook bedoeld voor functies in het onderwijs; de instroom in deze programma’s moet dus ook worden meegeteld.

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 176

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 177

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's