GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 187

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 187

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

schuivende panelen

de inhoud van de relatie zijn uitgewerkt. De overeenkomst wordt gesloten voor een periode van vier jaar, met de mogelijkheid van verlenging; voor de gemiddelde duur van een universitaire samenwerkingsrelatie wordt op twaalf jaar gerekend. Een projectvoorstel wordt mede beoordeeld aan de hand van het criterium:

186

De steun is gericht op de opbouw en versterking van instellingen van postsecundair onderwijs en onderzoeksinstellingen in ontwikkelingslanden, om op die wijze op wetenschappelijk of technologisch nivo een bijdrage te leveren aan het oplossen van de problemen die verband houden met de ontwikkeling van die landen, dit in het bijzonder met inachtneming van de behoeften van de armste bevolkingsgroepen of landstreken en met de nationale self-reliance van het desbetreffende land.3

Elk projectvoorstel dat bij de Nuffic binnenkomt, wordt in een groot aantal circuits besproken. Eerst schrijft de staf van de projectenafdeling een commentaar op het voorstel. Dan moet een onafhankelijke adviescommissie het project beoordelen. Vervolgens gaan alle stukken naar de stuurgroep die voor het puo is ingesteld. Die geeft een eindoordeel na overleg met de Interdepartementale Stuurgroep Onderwijssamenwerking voor Ontwikkelingslanden. Ten slotte wordt de beoordeling van de puo-stuurgroep ook nog voorgelegd aan het zogeheten Overlegorgaan Onderwijssamenwerking voor Ontwikkelingslanden. De procedures van het poldermodel, zoals ook beschreven door de Nuffic-journalist Van der Horst: Men grossierde in lange en ingewikkelde besluitvormingsprocessen, die de inspraak en de kwaliteit heetten te dienen. Toch was er vaak weinig verschil tussen de voorstellen die zo’n traject binnengeschoven werden en wat er uiteindelijk uitkwam. Het enige Nuffic-bestuurslid dat deze zaak wel eens kritisch onder de loep nam, was drs. Harry Brinkman van de Vrije Universiteit. Hij stelde een aantal malen vast, dat zulke processen niet alleen tijdrovend waren, maar ook duur en dat de kosten niet in verhouding stonden tot de budgetten van de programma’s. Met die opmerkingen was hij zijn tijd te ver vooruit.4

De eerste samenwerkingsverbanden worden door het laatstgenoemde overlegorgaan begin 1977 goedgekeurd; ze betreffen tien universi-

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 186

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 187

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's