GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 225

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 225

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

projecten in alle windstreken

224

ficeerden zonder basisjaar. De steun van het project helpt dus overtuigend.31 Helaas kan de vu na zes jaar geen financiering meer krijgen. Het aanbestedingsmodel van het Europees Ontwikkelingsfonds schijnt te eisen dat een andere projectuitvoerder aan de beurt moet komen. Het vu-team moet zodoende het project overdragen aan een Fins team. Maar de Finse deskundigen worden door de Universiteit van het Noorden na twee jaar al terzijde geschoven, ondanks het Europese geld dat in het spel is. De lokale staf geeft er de voorkeur aan om het voortaan zelf te doen. Dat laat wel zien dat de training van de ‘counterparts’ het nodige zelfvertrouwen heeft opgeleverd. Projecten gericht op bijscholing van bètaleraren gaan van start in Zimbabwe (1984), Malawi (1990), Namibië (1991), en Tanzania (1995). Om een voorbeeld te geven, het project in Zimbabwe heeft als doel het opleiden van tweedegraadsleraren tot leraren met een eerstegraadsbevoegdheid. Het vervolgproject, dat tot 2000 loopt, richt zich op de nascholing van ‘A-level’-leraren. Het zesjarige project in Namibië, een ander voorbeeld van bij- en nascholing, hangt samen met de invoering van nieuwe leerplannen. In dat verband vinden allerlei activiteiten plaats, variërend van workshops voor het maken van examenvragen met de nieuwe leerstof, tot ontwikkelingsonderzoek naar voorbeeldlesmateriaal. Na dit overzicht van het ‘basic science’-gebied belichten we enige projecten op andere gebieden. Het onderzoeksproject naar integratie van vluchtelingen in Soedan, uit het midden van de jaren tachtig, komt hierbij als eerste voor het voetlicht. Wat is de aard en de achtergrond van dit onderzoek? De vu had bij haar eeuwfeest in 1980 aandacht gegeven aan de problematiek van vluchtelingen. Er kwam in dat jaar een voorbereidend jaar voor vluchtelingstudenten, en bovendien werd een onderzoek opgezet naar de integratie van vluchtelingen in een rurale en urbane context, met veldwerk in Soedan. In dat land zaten in die tijd honderdduizenden vluchtelingen (afkomstig uit Ethiopië en Eritrea), en in de regio Kassala maakten zij zelfs twintig procent van de bevolking uit. De algemene onderzoeksvraag betrof de lokale integratie van vluchtelingen in de Derde Wereld: Waar integreren vluchtelingen gemakkelijker? Is het gewenst om hen in speciale nederzettingen te laten vestigen? Of is het beter om hen in bestaande steden of dor-

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 224

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 225

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's