Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 134
De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005
eindbalans
elders in Afrika. En bovendien, de leerervaringen uit de Congo-episode hebben de vu enig realisme bijgebracht, tegen de achtergrond van de uiterst idealistische verwachtingen van ontwikkelingshulp van vóór die tijd. Stafleden zijn tegen allerlei logistieke en culturele problemen aangelopen, zoals: de zwakke onderwijsachtergrond van de studenten, de spanningen tussen de uitgezonden docenten en de lokale stafleden, de teleurstellende praktijk van het christelijke karakter van de universiteit in de Congo, en de sterke afhankelijkheid van het nationale onderwijsbeleid. Dat alles bood in het korte tijdsbestek van vijf jaar de ervaring van een ware vuurdoop. Met het steunen van de ulc begaf de vu zich als eerste universiteit in Nederland op zo’n brede schaal (simultaan in meerdere studierichtingen aan de partneruniversiteit) in universitaire ontwikkelingssamenwerking.43 Het abrupte einde van de samenwerking leverde in eerst instantie een kater op. Maar de goede recensies van de kwaliteit van de geleverde bijdragen, het improvisatievermogen en de motivatie van de betrokken stafleden, hebben aan de andere kant ook het zelfvertrouwen van de vu gesterkt. Met deze exercitie hebben de kleine luyden hun ontwikkelingscapaciteit kunnen vergroten.
Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 133
133
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Historische Reeks | 363 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Historische Reeks | 363 Pagina's