GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 161

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 161

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

van een aparte naar een zwarte universiteit

160

Mogelijkheden voor samenwerking zouden vooral liggen in een integraal programma van langere duur, waarin naast universitaire projecten ook subuniversitaire hulp (op het gebied van hoger beroepsonderwijs) en materiële steun nodig zijn. Dit rapport wordt aanvaard door het Nuffic-bestuur en krijgt ook instemming van de zijde van het Ministerie van Buitenlandse Zaken/dgis en de protestantse medefinancieringsorganisatie icco.16 De drie Boleswa-landen worden vervolgens uitgenodigd om voorstellen voor samenwerking in te dienen bij de Nuffic en de vu. Prof. N. O. H. Setidisho, pro-vice-chancellor van de universiteitscampus van Botswana komt als eerste met een verzoek voor samenwerking, dat betrekking heeft op steun aan een studieprogramma voor aard- en milieuwetenschappen, een sociaal-economisch onderzoeksinstituut, en een zgn. ‘pre-entry science’-programma. Dat laatste verzoek betreft onderwijs aan schoolverlaters die niet voldoen aan de universitaire ingangseisen in de exacte vakken, door middel van een speciale cursus van zes maanden. Het ingangsniveau van de Boleswa-universiteit is het Engelse O-level.17 De voorgestelde cursus zal zich dus afspelen op een onderwijsniveau dat te vergelijken valt met havo-5. ‘Dit ongebruikelijke verzoek zal door een westerse universiteit als weinig chique worden beschouwd’, aldus Setidisho. ‘Maar het is voor ons essentieel: het is de enige mogelijkheid om voldoende studenten te krijgen voor de exacte opleidingen, die Botswana moet starten volgens de in UBLS-verband overeengekomen afspraken.’18 Dan doet zich eind 1975 een vrij onverwachte gebeurtenis bij de ubls voor. De drielandenuniversiteit valt uiteen, omdat Lesotho een eigen universiteit wil gaan opzetten: de ‘National University of Lesotho’. Botswana en Swaziland trekken hun studenten terug die in Lesotho het tweede deel van de studie moeten doen. Tot die tijd werd in deze twee landen alleen ‘Part 1’ gegeven, dat zijn de eerste twee jaren die opleiden tot het Engelse A-level, te vergelijken met eindniveau-vwo. Part 1 betreft dus een soort middelbaar onderwijs. Het eigenlijke universitaire niveau begint in Part 2 – de laatste twee jaren die opleiden tot bachelorniveau, en die aanvankelijk alleen zijn te volgen in Lesotho. Na 1975 moeten Botswana en Swaziland een eigen Part 2 opzetten, en dat vraagt een enorme krachtsinspanning. In Botswana gaat een nationale actie van start om de universiteit voor dit doel financi-

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 160

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 161

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's