GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 241

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 241

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

de werkers in het veld

240

ming en waterconservering. In die tijd was dat nieuw. In 2004 gaat het minder om technieken en meer om het stimuleren van processen waarbij boeren nieuwe kennis verwerven. Innoverende boeren die andere boeren trainen, boeren die studiereizen maken naar onderzoeksstations, teams van onderzoekers en boeren die gezamenlijk experimenteren. Wij hebben ervaren, dat de dynamiek op microniveau in Afrika dikwijls veel groter is dan de sombere macrogegevens ons doen geloven. Wat wij doen is eigenlijk heel eenvoudig. Waar dat kan scheppen wij de mogelijkheden voor boeren om onderling ervaringen uit te wisselen om zo nieuwe kennis te verwerven. Op die manier katalyseren we ontwikkelingen. Omdat wij veel veldervaring hebben in een reeks van landen in Afrika, kunnen we goede tips geven over wie te bezoeken en wat te gaan zien. Dit geldt binnen landen, maar ook tussen landen. Natuurlijk is het plaatje methodologisch wat ingewikkelder dan de bovenstaande schets. We kijken namelijk steeds meer naar de veranderingen van de landbouw en het milieu als gevolg van ontwikkelingsprojecten en macrobeleid. Maar dat is weer een ander verhaal.

Het volgende bericht is van dr. Ed van den Berg (1951). Hij heeft natuurkunde gestudeerd aan de vu, en is daarna gepromoveerd op het gebied van ‘science education’ aan de University of Iowa, in de vs. Van den Berg heeft lange tijd gewerkt in twee ontwikkelingsprojecten begeleid vanuit de vu. Zij eerste projectperiode (1981-1991) was gericht op het opzetten van lerarenopleidingsprogramma’s in de exacte vakken aan de Indonesische universiteit Satya Wacana..9 Zijn tweede projectperiode (1996-2002) speelde zich af aan de universiteit San Carlos in de Filippijnen. Daarbij ging het om het opzetten van een exacte leraaropleiding met prioriteit voor de vakken natuur- en scheikunde, omdat circa tachtig procent van de Filippijnse docenten die deze vakken geven niet bevoegd is. De projectdoelen omvatten ondermeer: ontwikkeling van een lerarenopleidingsprogramma – met nadruk op de samenhang van natuurwetenschap en alledaagse verschijnselen en een sterk vakgerichte didactiek, het rekruteren van goede studenten, en stafontwikkeling. Het bericht van de werkvloer belicht hiervan enige markante punten.10

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 240

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 241

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's