GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 147

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 147

[Deel 1]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

STUDENTEN

hij in 1 9 1 0 in de godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit was gepromoveerd. 113 Het versterkte Afrikaner culturele zelfvertrouwen van na 1 9 0 2 zocht ook kerkelijk-theologisch naar versterking van de eigen identiteit. Tegenover de Engels-Schotse traditie kregen de Nederlandse kerkelijke wortels nieuwe aandacht. Er waren altijd ng-studenten in de theologie naar Nederland gegaan voor voortgezette studie, maar de studie daar kreeg nu een extra betekenis: men werd er beter dan elders toegerust voor de strijd voor de Afrikaner taal en nationaliteit." 4 De vergrote belangstelling voor studeren in Nederland betekende echter niet automatisch de keus voor een studie aan de v u . Want de Stellenbossche theologen hadden traditioneel een duidelijke band met Utrecht." 5 Drie van de vier toenmalige hoogleraren van de Kweekschool hadden in Utrecht gestudeerd, en waren daar lid geweest van het dispuut Secor Dabar dat stellig traditioneel en apologetisch genoemd moet worden, maar niet strikt confessioneel was. Voor de Afgescheiden Christelijke Gereformeerde Kerk had de NG Kerk vanwege de betrokkenheid met de stichting van de Gereformeerde Kerk in Zuid-Afrika door ds. D. Postma geen sympathie. De opkomst van de gereformeerde orthodoxie in de Nederlandse Hervormde Kerk en in het bijzonder het optreden van dr. A. Kuyper riepen er aanvankelijk weinig waardering op. 'Dr. Kuyper doet en zegt de allerzonderlingste dingen', schreef prof. J.I. Marais in het Gereformeerd Maandblad in 1893, 'En fout vinden met andersdenkenden ontbreekt het bij hem niet'." 6 Bovendien waren het de eerste tijd vooral kerkelijke buitenbeentjes als S. J. duToit, W. P. de Villiers en Frans Lion Cachet die zich uitten als bewonderaars van Kuyper." 7 Maar mettertijd verminderde de tegenzin. Men ging in Kuyper een medestander ontdekken, met name in het verzet tegen het liberalisme en modernisme, dat eind negentiende eeuw de kerkelijke agenda aan de Kaap bepaalde." 8 Maar de Stellenbossche hoogleraren gingen ook steeds meer tegenover het Engels-Schotse methodisme de gereformeerde traditie benadrukken (Japie du Toit was dus niet de enige die de gevaren ervan zag!). Zij ontwikkelden ook bezwaren tegen de ethische stroming zoals die onder Groninger invloed zich in Utrecht ontwikkelde. Zonder Utrecht reeds geheel af te schrijven - in de jaren 1880-1905 studeerden er tien, tussen 1905 en 1915 negen Zuid-Afri-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 147

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's