GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Bijzondere chemie?! - pagina 146

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijzondere chemie?! - pagina 146

75 jaar scheikunde aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE

DE

148

LERARENOPLEIDING

LERARENOPLEIDING

De lerarenopleiding heeft altijd tot een van de reguliere taken van de Subfaculteit Scheikunde behoord. In de jaren dertig en veertig werd algemeen aangenomen dat een doctorandus in de scheikunde zonder verdere voorbereiding scheikundeles kon geven op een middelbare school. In de jaren vijftig veranderde dit standpunt en werd er een verschil gemaakt tussen bekwaamheid en bevoegdheid. De voorbereiding voor het leraarsambt kreeg toen een wettelijke basis. Doctorandi waren wel bekwaam, maar niet zonder meer bevoegd. Hierdoor werd het noodzakelijk dat chemici die leraar wilden worden enkele extra vakken moesten doen: pedagogiek en puberteitspsychologie, algemene didactiek en didactiek van de scheikunde. In de jaren zeventig vervielen de vakken pedagogiek en puberteitspsychologie. Het bijwonen van de colleges was voldoende, er werden geen tentamens afgenomen. Daarnaast moesten de studenten enige praktische ervaring opdoen door zestig uren bij het middelbaar of gymnasiaal onderwijs te hospiteren: dertig lesuren bijwonen en dertig lesuren zelf les geven. Veel studenten behaalden in die periode de onderwijsbevoegdheid. Dit was later, toen de eisen werden verzwaard, geheel anders. Een reden om de onderwijsbevoegdheid te halen, was ook dat het renteloze voorschot dat de studenten hadden geleend om de studie te betalen, na drie jaren lesgeven werd kwijtgescholden. Vanaf de jaren vijftig bestond er ook de mogelijkheid om tot leraar te worden opgeleid zonder de gehele universitaire opleiding te volgen. Het betrof de middelbare akten: mo-A natuur- en scheikunde en mo-B scheikunde. MO-A natuur- en scheikunde leidde tot een onderwijsbevoegdheid in natuur- en scheikunde voor de lagere klassen van de middelbare scholen. MO-B scheikunde leidde tot een onderwijsbevoegdheid in scheikunde voor alle klassen. Het programma was samengesteld uit vakken en practica van de universitaire opleiding. Daarnaast moest de student uiteraard aan de eisen voor de onderwijsbevoegdheid voldoen. De examens werden afgenomen door een universitaire commissie. In de jaren zeventig veranderde er veel aan de lerarenopleiding. Met de invoering van de Mammoetwet kwamen er nieuwe lerarenopleidingen voor de tweede- en derdegraads bevoegdheid. In een brief van 28 januari 1970 aan de Minister van Onderwijs hadden de besturen van

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's

Bijzondere chemie?! - pagina 146

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's