GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 219

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 219

[Deel 2]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

IN GOED

VERTROUWEN

de hart van de apartheid: de huwelijkswetgeving was onbijbels, discriminatie op basis van ras moest verdwijnen en de niet-blanken moesten politieke rechten krijgen; publieke uitspraken daarover van Tjaart van der Walt, Johan van der Vyver en anderen werden als bijlagen toegevoegd.43 Persoonlijke irritaties, verschillen van mening, het inhoudelijk debat over de apartheid: zij waren ten diepste niet de oorzaken van de breuk tussen de v u en Potchefstroom. Fundamenteel was dat beide delegaties trouw bleven aan hun eigen denkwereld, gevangenen van hun eigen context. Het paradigma van Potchefstroom, aldus prof. dr. C.J. Reinecke, rektor van Potchefstroom in de jaren 1 9 9 0 van omwenteling en transformatie, was kortweg 'één van 'n bewustelikheid van die lotsverbondenheid van almal in die land - ons moet saam die toekoms in, maar sonder om ooit ons "identiteit te verloor"'. Maar ook 'die paradigma van die v u kon nie anders nie: "Radikale protes teen die apartheidsregime van Suid-Afrika". Vanuit sulke paradigmas is dialoog nie moontlik nie - slegs 'n radikale breuk'. 44 De oude sentimenten van stamverwantschap en geestverwantschap hadden hun glans verloren, er was een nieuwe tijd voor een nieuw vertrouwen nodig. Delegatieleden die in maart 1976 de dialoog met de pu vir c h o voerden, reisden ook naar de University of Botswana, Lesotho and Swaziland ( u b l s ) . De breuk met Potchefstroom gaf de v u vervolgens gelegenheid, het vertrouwen in het andere Zuid-Afrika op te bouwen. De missie-Goudzwaard was een serieuze poging om met behulp van het Christelijk Instituut, blank met zwart in gesprek te laten raken. Zij vond echter plaats tegen de achtergrond van het begin van de scholierenopstand in Soweto. De droom van een Afrikaner Zuid-Afrika was definitief voorbij. Dat bracht ook scherper dan ooit zichtbaar wat H. J. Brinkman heeft genoemd de twee gezichten, de Januskop, van de ambigue p u vir c h o . 4 5 Potchefstroom was tot in het merg christelijk-nationaal Afrikaans, zoals nog in de breuk met de v u onderstreept werd; maar zij wist ook van de opdracht tot gerechtigheid jegens alle mensen. Na Soweto liet zij de andere kant zien, bijvoorbeeld in de Koinonia Verklaring en in versneld onderwijs aan zwarte Zuid-Afrikanen. Dat andere gezicht liet zich, na lange debatten achter de schermen, definitief zien toen op 2 februarie 1 9 9 0 de geboren en getogen Pot-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 376 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 219

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 376 Pagina's