GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Bijzondere chemie?! - pagina 139

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijzondere chemie?! - pagina 139

75 jaar scheikunde aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE T W E E F A S E N

STRUCTUUR

ten Aardwetenschappen en Biologie. De bovenbouwopleiding MWS werd in 2 0 0 2 afgeschaft vanwege de steeds verder afnemende belangstelling van studenten. De verkorting van de studieduur door de TFS leidde tot aanzienlijk minder tijd voor het uitvoeren van een onderzoeksopdracht. Om zijn mogelijkheden op de arbeidsmarkt te vergroten in een richting die hij wenste, kon de student een uitgekiend keuzevak in zijn pakket opnemen. Daarmee voldeed hij aan een van de voornaamste doelstellingen van de TFS: een relatief brede opleiding met enige specialisatie, passend bij de voorkeur van de individuele student. Dat moest toch wel een prima chemicus opleveren! Wat was een doctoraaldiploma nieuwe stijl in de praktijk nu waard? Formeel was het civiel effect van de doctorandus nieuwe stijl gelijk aan dat van de doctorandus oude stijl. Het was echter de vraag hoe de toekomstige werkgevers op de veranderingen reageerden. Het was moeilijk deze vraag te beantwoorden, ook gezien het feit dat vraag en aanbod van de industrie en (semi-)overheidsinstituten steeds sterk wisselden. Eén ding veranderde echter niet. De Subfaculteit Scheikunde wilde doctorandi afleveren die hun plaats in de maatschappij op een volwaardige wijze konden innemen. Daarvoor wilde de scheikundeopleiding aan de Vrije Universiteit garant staan. Het onderwijsprogramma werd op bepaalde punten geoptimaliseerd. Na één jaar werd ook in Den Haag ingezien dat voor een adequate universitaire scheikundeopleiding toch vijf jaar nodig zou zijn in de eerste fase. De tweede fase van de TFS kende een beperkte toelating. De studieduur van deze fase was afhankelijk van de opleiding die de student zou volgen. Bij de onderzoekersopleidingen werden de aio-4- en de aio-2-opleiding onderscheiden. Bij de vierjarige aio-4-opleiding werd een doctorandus aangesteld als assistent in opleiding (aio). Deze promovendus moest in deze fase niet alleen onderzoek doen, maar zich ook voor ongeveer 25% van de tijd met onderwijs bezighouden. Dit betekende dat de promovendus voor het behalen van zijn doctorstitel zelf onderwijs ontving, maar ook onderwijs gaf. De ervaring leerde ook nu dat slechts enkele doctorandi de doctorsgraad in de vastgestelde tijd behaalden. In de tweejarige aio-2-opleiding deed de student aanvullende vak-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's

Bijzondere chemie?! - pagina 139

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's