GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 22

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 22

[Deel 2]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

VREEMD

GEWORDEN

geheel paste in de nieuwe doelstelling: hij was een strijder voor rechtvaardigheid en democratie, leider van een geweldloze revolutie. Zijn erepromotor, de socioloog G. Kuiper Hzn, erkende dat expliciet in zijn laudatio. King kreeg dit eerbetoon omdat de Vrije Universiteit pretends to be led by the gospel of Jesus Christ in its scientific activity and policy and therefore is the last one that can afford to be blind for the oceans of personal sorrow and social misery and for the lack of justice, wherever these are present and become the plight of fellowman. 40

Tegen de achtergrond van die nieuwe oriëntatie en doelstelling van de v u paste ook de aandacht voor de niet-westerse wereld en de ontwikkelingshulp. Zij begon met een aantal rapporten en nota's en de aanstelling van de cultureel antropoloog dr. L. Onvlee in 1956. In i 9 6 0 werd de studierichting Culturele Antropologie ingesteld en in 1 9 6 2 die van de Sociologie van de Niet-Westerse Samenlevingen, inclusief lectoraten voor de Niet-Westerse Geschiedenis (1962) en de economische problematiek der ontwikkelingslanden (1963). 41 Contact met de niet-Europese wereld was voor die studierichtingen levensvoorwaarde en ze gaven ook de mogelijkheden tot wetenschappelijke samenwerking en steunverlening. Zo werden samenwerkingscontracten gesloten met het Murray College in Pakistan, de Universitas Kristen Satya Wacana te Salatiga (Indonesië) en de Université Libre du Congo in Kisangani (Zaire) (1965). In dergelijke contacten, als ook de verwelkoming van studenten uit de derde wereld, begon de v u ook te leren, de humboldtiaanse normen voor wetenschap en academisch onderwijs te relativeren. Al deze transformatie aan de v u werd in Zuid-Afrika met verbijstering waargenomen. De synode van de NG Kerk, 'onder wie se afgevaardigdes daar talie alumni en vriende van die Vrije Universiteit te vinde is wat hierdie universiteit nog altyd hooggeag het', uitte haar ontsteltenis over het eredoctoraat voor Martin Luther King. 42 Is de v u nog wel echt kuyperiaans, vroeg men herhaaldelijk aan de Kamper nieuwtestamenticus prof. Herman Ridderbos tijdens een rondreis langs de theologische centra in Zuid-Afrika in I967. 4 } Het bestuur van de Vereniging vir Christelike Hoër Onderwys te Bloemfontein kende het antwoord al; datzelfde jaar stelde het met

467

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 376 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 22

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 376 Pagina's