GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 10

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 10

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

[1] Een zoektocht

Het is niet het eerste waar je bij een universiteit aan denkt: ontwikkelingssamenwerking. Onderwijs en onderzoek, daarvoor zijn de universiteiten ingesteld. Ze leiden studenten op in allerlei vakgebieden, ze leveren artsen af, leraren en rechters, en deskundigen voor beleidsfuncties en op onderzoeksposities in de samenleving. Ook ontwikkelt de universiteit nieuwe kennis en inzichten die tot toepassingen kunnen leiden in de maatschappij. Kennisontwikkeling en kennisoverdracht spelen een steeds grotere rol in de moderne samenleving, ook in de ontwikkelingslanden. In 1999 komt de Wereldbank met een rapport dat getiteld is Knowledge for development. Daarin bepleit zij een nieuwe manier om naar ontwikkeling te kijken: vanuit het perspectief van kennis. Onderwijs en kennisoverdracht zijn immers belangrijke voorwaarden om tot ontwikkeling te komen. Dat het Nederlandse ontwikkelingsbeleid een prominente plaats geeft aan onderwijs en training is dan ook niet te verwonderen. De overheid bevordert daarbij ook de universitaire ontwikkelingssamenwerking, onder andere via de Nuffic – de Nederlandse organisatie voor internationale samenwerking in het hoger onderwijs. Zo zijn Nederlandse universiteiten, sommige meer dan andere, aan ontwikkelingshulp gaan doen. Het Nuffic-rapport Bruggen bouwen (1999) laat zien hoe belangrijk hun steun is voor de capaciteitsopbouw van universiteiten in arme landen.1 Halverwege de jaren vijftig begint in Nederland de aandacht voor de Derde Wereld te groeien en zich geleidelijk te ontwikkelen tot een brede beweging. Aan de Vrije Universiteit ontstaat in die tijd grote belangstelling onder studenten en staf voor de problemen van ontwikkelingslanden. De interesse voor de Derde Wereld blijft niet beperkt tot activiteiten die aan de vu plaatsvinden. Het engagement leidt halverwege de jaren zestig ook tot het uitzenden van stafleden naar ontwikkelingslanden. In de afgelopen veertig jaar heeft de vu een groot

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 9

9

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 10

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's