GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 131

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 131

[Deel 2]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

GOUDZWAARDS

576

BEZINNINGSPROJECT

De missie-Goudzwaard liep kort erna vast door de maatregelen tegen het Christelijk Instituut en tal van andere oppositionele organisaties, kranten en journalisten na de dood van Steve Biko. Er was immers, mede door het ontbreken van de bemiddelende rol van het c i , nog maar weinig mogelijkheden meer voor het bijeenbrengen van blank en zwart, waarin Goudzwaard het zwaartepunt zag. Tegelijkertijd werd het project als het ware ingehaald door de Koinonia Verklaring, die in november 1977 publiek gemaakt werd - een overduidelijk protest tegen de apartheid. Deze verklaring eiste intrekking van de recente beperkende maatregelen op de antiapartheidsinstellingen, afschaffing van de ontuchtwet, opheffing van tal van maatregelen die de contacten tussen de rassen verhinderen en gelijkwaardige ontplooiingsmogelijkheden, politiek, economisch en sociaal, voor alle ZuidAfrikanen. 419 De Koinonia Verklaring presenteerde zich als het getuigenis van een groep zeer bezorgde christenen in Zuid-Afrika, nader geïdentificeerd als een aantal Afrikaners uit Potchefstroom en de pu vir c h o , 'and thus represents a good part of the spiritual heartland of those Afrikaners who are Bible-believing, church-going, and law-abiding', en Engelssprekenden uit Johannesburg en omgeving, 'Christians with a wide-ranging background'. De bakermat was inderdaad Potchefstroom, een groepje verlichte angry young Afrikaners aan de pu, die elkaar kenden en ontmoetten ('soos 'n soort "huisgemeente"', noemde Elaine Botha het een kwart eeuw later420) en reeds geruime tijd via de a c b en l o o g actie voerden tegen de gezapenheid en het conservatisme in Afrikanerkring. Via een van de leden ontstond contact met The Loft, een veelrassige groep van betrokken christenen uit Johannesburg. Er vonden gemeenschappelijke bijeenkomsten plaats en op een daarvan, in een klooster te Johannesburg, het Koinonia Centrum, werd naar aanleiding van een preek van de Potchefstroomse gereformeerde theoloog prof. Fika van Rensburg besloten de calvinistische beginselen te vertalen voor de actuele problemen van Zuid-Afrika. Daar ontstond mettertijd de Verklaring, die op 16 november 1977 publiek gemaakt werd.421 Anoniem overigens, maar wel werden contactpersonen genoemd die ook publieke steun verleenden, onder wie Theuns Eloff (toen voorzitter van de Studenteraad, sinds 2003 rektor van de pu), prof. Pontifex Venter (ook een van de opstellers overigens) en de plaatselijke gereformeerde pre-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 376 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 131

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 376 Pagina's