GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 176

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 176

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

onderzoek

onderzoek In de eerste fase van het project is alle energie nodig om de inpassing van het project aan de universiteit, de structuur van de cursus en de speciale onderwijsmaterialen vorm te geven. Het enige onderzoek dat in deze periode gaat beginnen betreft de ontwikkeling van eerlijke en effectieve toetsen voor de selectie van talentvolle studenten voor de brugcursus. Dit onderzoek leidt tot een proefschrift dat in 1984 wordt verdedigd aan de subfaculteit Psychologie aan de vu. Het inspireert een aantal stafleden van het project tot verder onderzoek op dit gebied.35 In de tweede projectfase begint het eerste onderwijskundige onderzoek op gang te komen. Een belangrijke impuls daarbij is de internationale conferentie over ‘Learning difficulties and teaching strategies in secondary school science and mathematics’, die in 1987 door het ‘pre-entry science’-departement en de vu wordt georganiseerd aan de Universiteit van Botswana.36 Op de conferentie spreken onderzoekers met een internationale reputatie over: leerproblemen en misconcepties in de exacte vakken, effectieve strategieën voor het lesgeven, doelen en functies van het praktisch werk, en de keuzes die gemaakt moeten worden bij een programma voor nascholing van leraren. Internationaal gezien heeft het onderzoek naar misconcepties in het bèta-onderwijs vanaf 1982 een grote vlucht genomen. De implicaties van dit soort onderzoek voor het ‘pre-entry science’-onderwijs inspireren de deelnemers aan de conferentie, die afkomstig zijn uit de projecten op dat gebied in Botswana, Lesotho, Swaziland, Zimbabwe, en Mozambique. Vanuit de vu neemt een grote delegatie aan de conferentie deel, bestaande uit leden van de werkeenheid ‘basic science’ van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen.37 Vanuit Zuid-Afrika is er op de conferentie één waarnemer, prof. Margaret Rutherford, die al jaren contacten heeft met de brugcursus in Botswana over het gebruik van de ontwikkelde selectietoetsen voor een vergelijkbaar programma aan de Universiteit van de Witwatersrand. Overigens is er bij de voorbereiding van de conferentie een lange discussie geweest of de deelnemer uit Zuid-Afrika wel welkom zou zijn. Ook in deze tijd staan de projectstafleden nog zeer afhoudend tegenover het land van de apartheid. Na de conferentie komt er promotieonderzoek op gang naar leerling-ideeën van het concept ‘kracht’, en naar de effecten van speci-

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 175

175

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 176

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's