GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 186

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 186

[Deel 1]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DU

DU

PLESSIS-SAAK

PLESSIS-SAAK

In februari 1 9 2 8 schreef J. D. duToit aan zijn vu-collega Van Gelderen naar aanleiding van een bezoek aan Stellenbosch: 'Met Prof Moorrees net 'n paar woorde op straat gewissel. Idem met prof du Plessis. Laasgenoemde se rektorale rede het heelwat opskudding verwek. Dit was dan ook so uittartend moontlik - een oorlogskreet teen die mense wat nog aan die ou opvattings vashou ten opsigte van Gen. 1 en 2, en van die inspirasie. Miskien sal die poppe nou aan danse gaan; so nie, dan lyk dit droef in die Ned. Ger. Kerk'. 260 Johannes du Plessis (1868-1935) was geen man van het soort waarvan er twaalf in het dozijn gaan. 201 Na zijn studies in Stellenbosch, Edinburg en Duitsland 202 was hij achtereenvolgend predikant, zendingssecretaris en redacteur van De Kerkbode, maakte een lange reis door de zendingsvelden van Afrika en werd hoogleraar te Stellenbosch (1916), waar hij onder andere de nieuwtestamentische vakken, Hebreeuws en zendingswetenschap doceerde. Een man met brede belangstelling en een productief schrijver die niet bang was voor een beetje polemiek. Hij stamde uit de Schots-calvinistische traditie in de NG Kerk, die weinig dogmatisch was maar persoonlijke vroomheid met persoonlijke evangelisatorische actie combineerde; ook de opvattingen van de Utrechtse school van Doedes en Van Oosterzee, inclusief de supranaturalistische inslag ervan, trokken hem aan; als volbloed apologeet wilde Du Plessis het christelijk geloof met de moderne cultuur verzoenen. Hij stond een subjectieve omgang met de bijbel voor, sprak over het Woord van God in de bijbel en stelde de ervaring min of meer gelijk aan het testimonium Spiritus Sancti internum. Du Plessis aanvaardde in toenemende mate progressieve denkbeelden, zoals bijvoorbeeld evolutieconcepten, en in Jona zag hij eerder een allegorische dan een historische figuur. Zijn schriftkritische en weinig confessioneel bepaalde opvattingen droeg hij ook uit in zijn onderwijs, zijn prediking en zijn blad Het Zoeklicht (1923-1935). Zelf was hij overtuigd, dat alleen die opvattingen kerk en theologie in rapport met de tijd konden brengen, maar ook dat zij de ware NG-traditie voortzetten. In de gereformeerde traditie in de NG Kerk, versterkt door de invloed van de opkomende gereformeerde orthodoxie in Nederland, zag hij weinig heil. De theologie van Abraham Kuyper en diens juridisch-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 186

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's