GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 230

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 230

[Deel 1]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

'N

FYN

MISTIEKE

EENHEIDSBAND

en Pretoria. Ook preekte hij zondags op verschillende plaatsen. Die Kerkbode had er tevoren reclame voor gemaakt. Hepp heeft een heldere stem en duidelijke voordracht, aldus het blad, 'sodat sy prediking vir almal verstaanbaar sal wees' - een stille verwijzing naar de onverstaanbare H. H. Kuyper indertijd! 56 Het uitnodigend comité wilde met Hepps bezoek de samenwerking tussen de verschillende kerken versterken. Daarom zou hij 'alle kontensieuse onderwerpe' vermijden. 3 7 Het weerhield h e m niet, in Potchefstroom te spreken over 'Het Scheppingsverhaal en de natuurwetenschappen' - zo kort na de kwestie-J. du Plessis een niet geheel onomstreden onderwerp. 38 En te Bloemfontein sprak hij opnieuw over een actueel onderwerp, de eschatologie, 'besonder gepas aangesien daar in sekere tydskrifte heelwat oor die saak geskrywe word. Ook hier k o m weer die Amerikaanse invloed tot openbaring', zoals een Vrijstaatse predikant opmerkte. 3 9 Maar kennelijk heeft niemand zich geërgerd aan zijn woorden.

DE G E R E F O R M E E R D E

WERELD

H. H. Kuyper, Van Gelderen, Van Schelven en Valentijn Hepp: zij allen ervoeren dat de Afrikaners een eigen cultuur en identiteit bezaten. Zelfs het Nederlands was de Afrikaners veelszins vreemd geworden. Toch twijfelden zij geen m o m e n t aan de stamverwantschap en de broederband. De realiteit daarvan zagen niet slechts in tal van elementen van de gedeelde historische erfenis, daar en elders in ieders eigen context ontwikkeld maar toch nog steeds herkenbaar; zij gevoelden zich vooral geheel thuis in Zuid-Afrika, iedere keer weer als zij een kansel of katheder mochten bestijgen en het Afrikaner kerkvolk toespreken. Omdat zij daar ervoeren, wat NZAV-bestuurder ir. E. Middelberg in 1934 noemde de 'wezenlijke band tusschen Nederland en Zuid-Afrika': de gemeenschappelijke calvinistische traditie. 40 Het was zeker voor vu-hoogleraren geen onbekend beeld: een gereformeerde wereld die Nederland, Amerika en Afrika omvatte, en met de v u als haar denkend centrum. 'Wijd en breed heeft de Vrije Universiteit de vleugels uit te slaan. Ze is niet alleen voor de Gereformeerden, ze is niet alleen voor Nederland (...) - ze is voor heel de wereld', klonk het openingswoord van mr. S. de Vries C z n op de jaarvergadering van de Vereniging voor Hoger Onderwijs op Gereformeerde

229

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 230

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's