GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 211

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 211

[Deel 2]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

IN GOED

VERTROUWEN

en ontwikkeling, noodzakelijk voor een land met een duale koloniale samenleving met extreme tegenstellingen, afgezien van het feit dat de toenmalige Oost-West tegenstellingen een negatieve context voor de ontwikkelingen in Afrika vormden. 25 Blank noch zwart waren immers aanvankelijk rijp voor een nieuw, democratisch Zuid-Afrika. Geleidelijke en geleide ontwikkeling, enige social engineering, waren dus noodzakelijk; daarvoor pleitte ook het punt waarop F.W. de Klerk in zijn Kuyper Voordracht in 1995 attendeerde: onderkennen en weerstaan van de 'schim der decadentie', eigen aan elk revolutionair geloof, ook dat in een nieuw Zuid-Afrika. Twintig jaren na 1952 verleende de v u opnieuw een eredoctoraat aan een Zuid-Afrikaan, ds. C. F. Beyers Naudé. Aan iemand uit de traditionale groepering van stam- en geestverwanten weliswaar, maar dan wel een man die juist had gebroken met de Afrikaner traditie. Een eredoctoraat dat een overduidelijk signaal was: de v u koos tegen de apartheid en voor solidariteit met de slachtoffers daarvan. Die keus was principieel gefundeerd en bewust gemaakt. Afwijzing van de apartheid was de vanzelfsprekende en noodzakelijke uitwerking van het ernstig nemen van de nieuwe doelstelling (1971) van de v u : al haar arbeid in gehoorzaamheid aan het Evangelie van Jezus Christus te richten op het dienen van God en Zijn wereld. 26 Die doelstelling verving de oude grondslag der Gereformeerde beginselen en haar aanvaarding weerspiegelde de fundamentele omkeer in het denken sinds de jaren '6o aan de v u : algemeen christelijk-oecumenisch, open en breed, met oog voor de nood van de mensen en niet bang voor politieke keuzes en acties die positief reformerend ('world-formative') zouden kunnen werken. Met alle verschil in denkwereld fungeerde de nieuwe doelstelling op één vlak net als die oude grondslag: als een sterke motivatie en het innemen van radicale principiële standpunten. En gedachtig aan het kuyperiaans beginsel, dat haar denken en handelen in rapport met de tijd moest zijn, herzag de v u haar positie inzake Zuid-Afrika en koos principieel tegen de apartheid en voor steun aan de slachtoffers daarvan. Daarmee stond zij op één lijn met haar tijd en omgeving. De visie op de rol van de christen in de samenleving, kolonialisme, racisme en de verhouding tussen eerste en derde wereld werden herijkt. Zending en missie werden vervangen door ontwikkelingshulp. De afwij-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 376 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 211

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 376 Pagina's