GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 253

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 253

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

de werkers in het veld

Overdenkingen vanuit een flexplek bij cis

252

Nog vaak denk ik terug aan het voorval met de headmaster van Kalomo Secondary School. De Swazi-leraren, vaak nauwelijks en slecht opgeleid voor het werk wat ze moeten doen, moeten zich minstens zo slecht gevoeld hebben als ik in dat weekend in Zambia indertijd. De man met het koffertje heeft uiteindelijk natuurlijk gelijk gekregen. Nascholing voor leraren was een voor de hand liggende uitbreiding van de projectactiviteiten op het gebied van ‘basic science’. Sinds die tijd heeft de ontwikkeling in nascholing zowel in theoretische als in praktische zin een enorme vlucht genomen. Die ontwikkeling is ook te zien in de nascholingsprojecten waar de vu bij betrokken is in Afrika en Azië. Daarnaast hebben projectmedewerkers ook individueel een vergelijkbare ontwikkeling doorgemaakt. Na zoveel jaren ‘in het veld’ in zuidelijk Afrika heb ik nu de beschikking over een flexplek bij cis, op de bovenste verdieping van de Filosofenhof. Nog steeds krijgen projecten bezoek van mannen met koffertjes die vinden dat het allemaal anders moet. Ook nu geeft dat van tijd tot tijd de nodige spanning. Wat dat betreft is er de afgelopen twintig jaar weinig veranderd.

Het laatste bericht van de werkvloer komt van Ben Zuidberg (1946). Hij is als natuurkundige opgeleid aan de Katholieke Universiteit Nijmegen en gepromoveerd op een onderwerp uit de laserfysica. Hij heeft over een periode van vijfentwintig jaar in ontwikkelingsprojecten gewerkt. Om te beginnen zeven jaar in Tanzania, in een project dat door de universiteit van Nijmegen gesteund werd; daarna in een drietal vu-projecten: vijf jaar in Indonesië, vier jaar in Zambia, en ten slotte zes jaar in de Filippijnen.14 Tussen Indonesië en Zambia was hij twee jaar werkloos. Ook in andere opzichten ervoer hij de risico’s van het projectenwerk. De titel van zijn stuk verwijst naar risk, een strategisch spel dat gespeeld wordt op een wereldkaart die verdeeld is in een groot aantal gebieden. Het doel is om de in het begin van het spel verkregen opdracht (vergelijk het projectdocument) te volbrengen, reizend van land naar land en met de nodige risico’s.

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 252

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 253

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's