GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 223

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 223

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

projecten in alle windstreken

222

versité Libre du Congo. Nadat de uitwisselingsovereenkomst uit 1958 met de universiteit van Potchefstroom is opgezegd, starten er vu-projecten aan de universiteiten in Botswana (1977), Swaziland (1978), en Lesotho (1980). Daarna volgen er binnen enkele jaren meer vu-projecten in de regio zuidelijk Afrika, het zijn vooral projecten van het ‘basic science’-model. Een universitaire basiscursus in de exacte vakken start in Mozambique (1985), in Zuid-Afrika/Pietersburg (1992), in Zambia (1995), en in Zuid-Afrika /Pretoria (2000). De opzet van de basiscursus varieert. Aan de Eduardo Mondlane universiteit in Mozambique gaat het om het eerste semester van het eerste jaar voor studenten in de exacte wetenschappen, aanvankelijk ook voor studenten (dier)geneeskunde en studenten techniek en landbouwkunde. Gezien het grote aantal studenten (rond 400) zijn er in sommige jaren meer dan tien projectmedewerkers bij de cursus betrokken. De vu-steun wordt na twaalf jaar afgebouwd. Een ander voorbeeld is het basisjaar aan de Universiteit van het Noorden in Pietersburg, Zuid-Afrika; een zogeheten ‘historically black university’. Zodra de periode van apartheid rond 1990 beëindigd is en er een nieuw Zuid-Afrika op gang komt, gaat de vu als eerste Nederlandse universiteit een samenwerkingsproject vormgeven aan de universiteit waarvan Nelson Mandela de chancellor is. Het basisjaar van de Universiteit van het Noorden is een voorbereiding op het eerste jaar voor exacte wetenschappen, gezondheidswetenschappen en landbouwkunde. Honderd plaatsen zijn bestemd voor studenten die onvoldoende voor deze studies gekwalificeerd; vijftig plaatsen voor degenen die wel gekwalificeerd zijn, maar een extra training willen. Dit project wordt vanaf 1992 uitgevoerd door vijf vu-projectmedewerkers, gefinancierd met Europees geld (eof), in samenwerking met vijf ‘counterparts’ – daarvoor vrijgestelde stafleden van de lokale universiteit. Ook voor dit project is selectie van geschikte schoolverlaters van essentieel belang. De ontwikkeling van geschikte instrumenten voor deze selectie werd om die reden het onderwerp van een proefschrift aan de vu.30 Het project is succesvol en krijgt een goede evaluatie. Onderzoeken naar de latere prestaties van voormalige basisjaarstudenten, zogeheten ‘tracer studies’, leveren interessante resultaten op. De groep niet-gekwalificeerde schoolverlaters doet het na het basisjaar beter in het eerste jaar van de universiteit dan formeel gekwali-

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 222

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 223

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's