GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 247

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 247

[Deel 1]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

HET

RASSENVRAAGSTUK

Hy het ons Suid-Afrikaanse kleurskeiding veroordeel. Dit het een aand in sy woonhuis aan die lig gekom toe die gesprek oor Oos-Indië gaan en een van ons groepie laat uitkom dat hy dit vreemd vind om 'n blanke dame in Amsterdam te sien stap met 'n gekleurde Javaan. Bavinck kon hierin niks vreemds vind nie en wou weet watter reg ons as Christene het om ons af te skei van die nie-blankes in Suid-Afrika.Toe die wedervraag aan hom gestel is of hy sou instem dat sy dogter met 'n onbeskaafde naturel trou, was sy antwoord dat hy vandag ernstige beswaar daarteen sou opper, maar as die kleinseun van daardie naturel opgevoed en beskaaf word, hy geredelik sou instem dat sy kleindogter met hom trou. 112

Bavinck verwoordde onmiskenbaar een autentieke gereformeerde traditie. Het heil is voor alle volkeren, Gods volk wordt verzameld uit alle naties, talen en volkeren. De koloniale gereformeerde kerk in Oost- en West-Indië doopte sinds de zeventiende eeuw zonder naar afkomst of kleur te vragen, vrijen en slaven. Alleen kerstening was voorwaarde voor de bevestiging van gemengde huwelijken. 113 In Christus telt jood noch Griek, bevestigde de Gereformeerde Kerken in Nederland in 1 8 9 6 , gelovigen van wat ras of natie ook moeten in één kerk samenleven - alleen verschil in taal kan hen scheiden." 4 Vermoedelijk wist Bavinck ook van de resultaten van de assimilatiepolitiek in Nederlandsch-Indië, door informatie van gereformeerde zendelingen en van zijn Leidse studiegenoot en vriend, de islamkenner Snouck Hurgronje." 5 De opmerkingen van de Zuid-Afrikaanse theologen hierboven aangehaald, spoorden geheel met het denken over de rasverhoudingen in de n g Kerk in die tijd. De Transvaalse n g k (de afzonderlijke provinciale kerken waren toen zelfstandig) had zich duidelijk uitgesproken tegen gelijkstelling van blank en niet-blank; de Kaapse n g k deelde dat standpunt niet, maar de praktijk was er niet veel anders. Sinds 1857 waren er afzonderlijke kerkdiensten voor Kleurlingen, sinds 1880 als n g Sendingskerk verzelfstandigd." 6 Een in 1 9 2 1 opgesteld rapport The Dutch Reformed Church and the Native Problem stelde kortweg: The practice of the Churches follows the doctrine of the State on the relation of the white and the black races to each other.That doctrine is, that the white

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 247

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's