GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 345

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 345

[Deel 1]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

'EEN

KINDERLIJKE

IDEAALSTELLING'

de figuren ter zijde te stellen, en tegen het gevoel van onmacht, dat vele nationaal gevoelende Afrikaners in 1 9 2 0 had bevangen. 191

Het verschil tussen Nederland en Zuid-Afrika vergrootte natuurlijk de uniciteit van het laatste en moest inwoners van het eerste daarom waarschuwen tegen al te snel oordelen. Want, aldus Waterink: Wij in Nederland kunnen ons moeilijk voorstellen op welke vaak kleinzielige manier gepoogd wordt de nationale uiting van een volk tegen te gaan. En de tegenstand tegen de eigenlijke Zuid-Afrikaanse en Zuid-Afrikaanse sprekende cultuur wordt er in vele kringen niet geringer op nu deze cultuur klaarblijkelijk gaat winnen.' 92

Als voorbeeld van dit laatste noemde hij Afrikaner zakensuccessen als Volkskas, Nasionale Pers en Die Kerkbode en de hoge getallen Afrikaanssprekenden in de jongste leeftijdscategorie. Diezelfde onvergelijkbaarheid van Zuid-Afrika met Nederland stelde Waterink ook in staat, het apartheidsbeleid te verklaren. De Zuid-Afrikaanse rassenverhoudingen waren socio-cultureel, niet raciaal bepaald, aldus Waterink, en zowel de volgelingen van Smuts als die van Malan denken daarover gelijk. Zij verschillen alleen over de vraag, welk toekomstscenario te moeten volgen. Beide opvattingen zijn naar mijn overtuiging geboren uit de eerlijke bedoeling om voor de Kaffers iets te betekenen. Beide opvattingen geven ontzaglijke moeilijkheden (...). De meer Engelse opvatting staat voor de moeilijkheid, de gevaren van de moderne cultuur voor de Kaffer te overwinnen en hem in die cultuur omhoog te brengen. De nationalistische opvatting staat voor de moeilijkheid de Kaffer uit de steden weg te krijgen naar zijn eigen omgeving.

Voor Waterink was een keus uit die twee scenario's niet moeilijk: 'Afgedacht van alle politieke problemen lijkt mij pedagogisch de methode van de nationalisten, indien zij financieel uitvoerbaar is, de beste'. I9? Waterink ontkende de zwaarte van de problematiek niet: 'Het Kafferprobleem is het grote probleem van Zuid-Afrika'. 1 9 4 Maar hij had alle vertrouwen in de goede bedoelingen en capaciteiten van de Afrikaner

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 345

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's