GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 148

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 148

[Deel 1]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

STUDENTEN

kaanse theologen 119 - zochten zij naar alternatieven. In Princeton en Duitsland bijvoorbeeld, maar ook aan de v u . Prof. J.I. Marais 120 , die zoals we zagen weinig heil zag in Kuyper, vanwege diens weinig irenische optreden en de oprichting van de v u en de Doleantie, verloor in de jaren '90 zijn 'mania anti-Kuyperiana' 121 en zou al in 1898 erkend hebben dat de v u het centrum bij uitstek van de gereformeerde theologie was. Nog een paar jaren later - en toen niet meer Kuyper maar Herman Bavinck de theologie aan de v u domineerde! - adviseerde hij zijn leerlingen, aan de Vrije Universiteit te gaan studeren, zoals Steenkamp in het Voorwoord van zijn proefschrift meldde. 122 Een toenemend aantal van die leerlingen volgde inderdaad dat advies. Zij vonden aan de v u een degelijke opleiding, gebaseerd op een doordacht theologisch-wetenschappelijk concept, zoals neergelegd in Kuypers Encyclopedie. De gereformeerde theologie gaf een alleszins rationeel, objectief alternatief voor het Engelse pragmatisme en de Schotsevangelische vroomheid en versterkte de band met de continentale theologische en kerkelijke traditie. Het kuyperiaanse neocalvinisme was orthodox zonder verstard te zijn, integendeel, het toonde een sterke sociale dynamiek te bezitten. Het was de drijfkracht achter de snelle en succesrijke emancipatie van het gereformeerde volksdeel in Nederland. Een toenemend aantal jonge Afrikaners gevoelde zich aangetrokken door Kuypers radicaliteit. Zij zagen hoe een gedepriveerde, geminachte orthodoxe minoriteit onder diens leiding een zelfbewust volksdeel werd en haar eigen plaats in samenleving en politiek ging innemen. En hoe een kerk zijn confessie ernstig nam en deze in rapport met de tijd bracht en het kerkvolk stimuleerde tot actie. Zij zagen in de gereformeerde theologie van Kuyper en Bavinck dus een modern antwoord, ook op de uitdagingen van de eigen tijd in Zuid-Afrika en van het Afrikaner volk op zoek naar culturele identiteit en emancipatie. Voortrekker was de reeds genoemde Willie Joubert.123 Hij arriveerde in 1905 in Nederland, waar hij zich in oktober in Utrecht inschreef met de bedoeling om daar te gaan promoveren. 124 Maar reeds eind januari 1 9 0 6 vroeg hij de v u , of hij op grond van zijn Stellenbossche opleiding vrijstelling van het kandidaatsexamen zou krijgen als hij zich inschreef. 125 Ondanks het negatieve antwoord schreef hij zich in februari 1906 in aan de Vrije Universiteit 126 ; daar promoveerde hij ook op 30 september 1910 op een proefschrift over De verhouding van ge-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 148

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's