GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Bijzondere chemie?! - pagina 219

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijzondere chemie?! - pagina 219

75 jaar scheikunde aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

VEILIGHEID

nen. De dienst kreeg de beschikking over extra formatie, zodat onder andere de deskundigheid op het terrein van chemische en biologische veiligheid verder ingevuld kon worden. De dienst ging in 1983 ook formeel functioneren voor het v u-ziekenhuis en is uitgegroeid tot een van de meest deskundige en effectieve veiligheids- en milieudiensten in Nederland. 221 ONDERZOEKSINSTITUTEN

EN

ONDERZOEKSSCHOLEN

De onderzoeksonderwerpen, die gekozen werden in de laatste twee decennia van de vorige eeuw, maakten duidelijk dat de grenzen tussen de verschillende disciplines steeds meer vervaagden. Het toepassingsgerichte onderzoek speelde zich voor een belangrijk deel af aan de grenzen van de monodisciplines. De overheid vond multidisciplinair onderzoek belangrijk en stimuleerde deze vorm van onderzoek door extra financiƫn ter beschikking te stellen. Dit oefende uiteraard een belangrijke aantrekkingskracht uit op onderzoekers. Naast de samenwerking tussen onderzoeksgroepen binnen de Vrije Universiteit, werd ook de nationale en internationale samenwerking steeds belangrijker. Dit leidde in de jaren negentig tot het oprichten van onderzoeksinstituten en onderzoeksscholen. In een onderzoeksinstituut werd het onderzoek van een aantal faculteiten en vakgroepen binnen een universiteit gebundeld. Bij een onderzoeksschool ging het om een groter verband. In een onderzoeksschool werd het onderzoek tussen onderzoeksinstituten en faculteiten van meerdere universiteiten gebundeld. Wat was er zo bijzonder aan deze nieuwe vormen? Voegden ze iets toe aan wat er al bestond? Het was de bedoeling om in onderzoeksscholen kwalitatief goed onderzoek te bundelen in grotere eenheden om zo de samenwerking verder te bevorderen. Dit zou de kwaliteit van het onderzoek weer ten goede komen. Ook zouden onderzoeksscholen een belangrijke rol moeten en kunnen vervullen in de opleiding van assistenten in opleiding (aio's). In het rapport Vorming in vorsen: van student tot zelfstandig onderzoeker (1990) noemt de adviescommissie Onderzoeksschool ('commissie-Rinnooy Kan') tien kenmerken waaraan onderzoeksscholen zouden moeten voldoen:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's

Bijzondere chemie?! - pagina 219

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's