GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 394

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 394

[Deel 1]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

AFSCHEID

VAN

PENNING

rijk-Gods-gedachte, het grote liefdegebod en de eschatologische bestemming'. 3 4 1 Bavinck bleef vriendelijk en diplomatiek in zijn kritiek, gericht op dialoog en overtuigen, maar werd wel steeds duidelijker in zijn afwijzing van het apartheidsbeleid. Ik geloof niet dat het afzonderlijke Bantoe-onderwijs zal werken, schreef hij in 1953.342 Breek met de apartheid, riep hij de Zuid-Afrikaanse christenen al in 1954 toe, bouw een nieuwe verhouding op, gebaseerd op vertrouwen tussen zwart en blank! 343 Het betekende niet, dat hij een anti-apartheidsactivist werd. Hij o n d e r s c h r e e f Buskes' Zuid-Afrika's

apartheidsbeleid

onaanvaard-

baar uit 1955, maar wees emigratie naar Zuid-Afrika niet zondermeer af.344 T e g e n het ideaal van een federatief Zuid-Afrika, met een 'blank' gebied en een krans van Bantoestans, waarin de Bantoes naar eigen volksaard k u n n e n leven en ook volkomen zelfstandigheid zullen verwerven, bekende Bavinck in 1959, zie ik 'geen enkel redelijk en christelijk bezwaar. (...) Mits dat ideaal werkelijk uitvoerbaar zal blijken!' 345 Maar het probleem ligt in de zwarten in de zogenaamde blanke gebieden, ging Bavinck voort, en die daar 'als "vreemdelingen en bijwoners" worden beschouwd.' Zonder stemrecht, geen grond, geen huizen, afzonderlijk vervoer, geen persoonlijk contact tussen blank en zwart. Dat maakt die visie van een vredig Zuid-Afrika illusoir. Want 'het vertrouwen ontbreekt, omdat er geen banden zijn aangeknoopt'. In de toepassing van het beginsel van de apartheid worden dingen gedaan die vanuit het doodeenvoudige gebod tot naastenliefde niet gerechtvaardigd zijn. Het persoonlijk contact, op voet van gelijkheid, tussen blank en zwart is vrijwel uitgesloten. 'Bijna niemand denkt er aan o m een Bantoeneger, hoe hoogstaand en ontwikkeld hij ook zijn moge, bij zich aan huis te ontvangen'. Dat was ook het probleem met de Wet op de universiteiten die in 1959 doorgevoerd was, aldus Bavinck. Die vernietigde deze contactmogelijkheden en brak de laatste bruggen af. Hij wist waarover hij het had. In maart-april 1959 had Bavinck drie weken Zuid-Afrika bezocht, in opdracht van het Committee on Science and Freedom van het

gerespecteerde internationale Congress for Cultural Freedom,346 Aanleiding was de Extension of University Education Bill, die apartheid in het

hoger onderwijs voorschreef: zwarte studenten mochten in principe niet meer ingeschreven worden aan de 'blanke' universiteiten, maar slechts aan de nieuw op te richten 'zwarte' universiteiten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 394

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's