GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 21

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 21

[Deel 2]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

VREEMD

GEWORDEN

de jurist De Gaay Fortman 'de Vrije Universiteit meer open maken en meer op de wereld gericht, minder strikt gereformeerd en meer algemeen christelijk'. 35 De promotiebepaling - waarbij de promovendus verklaarde dat zijn proefschrift en bijbehorende stellingen niets bevatten dat in strijd was met de gereformeerde grondslag van de v u - werd reeds in 1956 afgeschaft. Het grondslagartikel was lange jaren onderwerp van debat. Al in 1959 boog de senaat zich over de problematiek van de rol van de grondslag van de Vereniging in wetenschap en onderwijs. In 1964 werd een grondslagcommissie ingesteld. In 1968 sprak de senaat er opnieuw over. Het streven naar een eigen christelijke wetenschap werd toen openlijk een onmogelijke pretentie genoemd. In 1971 kreeg de Vrije Universiteit een nieuwe doelstelling: De Universiteit stelt zich ten doel, overeenkomstig de grondslag der Vereniging, al haar arbeid in gehoorzaamheid aan het Evangelie van Jezus Christus te richten op het dienen van God en Zijn wereld.

Het kondigde de nieuwe tekst uit 1975 voor het grondslagartikel in de Statuten van de Vereniging aan: 'het evangelie van Jezus Christus, dat naar de openbaring in de Heilige Schrift de mens in zijn gehele leven roept tot de dienst en verheerlijking van de ene God, Vader, Zoon en Heilige Geest en daarin tot dienst aan de medemens'. 36 Het ging samen met een toenemende bewustheid van de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de academische gemeenschap, en dat de betekenis van het christelijk geloof zich vooral moest uiten in situaties van ongelijkheid, maatschappelijk onrecht, met name in de 'derde wereld'.37 Een en ander betekende het definitieve afscheid van de gereformeerde beginselen, van de christelijke wetenschap en van de gereformeerde wereld. Al een decennium ervoor, in 1965, was getoond wat die omwenteling onder meer kon inhouden. Eind 1964 had de Senaat besloten een eredoctoraat te verlenen aan de Amerikaanse zwarte burgerrechtstrijder Martin Luther King 'op grond van zijn uitstekende verdiensten in de strijd der ontrechte of rechteloze, in ieder geval niet gelijk berechtigde, rassen'. 38 Er klonken tegenstemmen uit de achterban: King was geen calvinist, geen wetenschapper of anderszins verwant aan de traditionele geest van de vu. 3 9 Maar de voorstanders wisten, dat hij wel

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 376 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 21

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 376 Pagina's