GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 266

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 266

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

de plaats van ‘basic science’

se voor dat werk valt nog te verwachten van de vakdidactici. Het ‘basic science’-pakket valt aanvankelijk geheel onder het patronaat van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen, waarin met name de subfaculteiten Natuurkunde (Botswana, Indonesië), Scheikunde (Swaziland), en biologie (Lesotho) voor de uitvoering van de projecten in een bepaald land verantwoordelijk zijn. In de jaren dat de projecten op gang komen, moet in de drie subfaculteiten de begeleidingsexpertise voor het ‘basic science’-gebied nog gaandeweg worden opgebouwd. Na terugkeer uit Botswana word ik (G. Thijs) in 1982 gevraagd toe te treden tot de vakgroep algemene vorming van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen, om te gaan werken aan het draagvlak voor het projectenwerk, en om de coördinator te zijn van de facultaire werkeenheid ‘Basic Science Projects’ bsp. Zo raak ik betrokken bij de ontwikkeling van facultaire expertise op dat gebied. In de volgende jaren concentreert de werkeenheid bsp zich op het verzamelen van mogelijk te gebruiken onderwijs- en onderzoeksmaterialen, en op het selecteren en op hun uitzending voorbereiden van de vele nieuwe projectmedewerkers en student-assistenten. Na enige tijd komen er maandelijkse seminars op gang, waarin deskundigen, ook van buiten de vu, actuele onderwerpen inleiden die met het gebied van ‘basic science’ samenhangen. Deze seminars worden bijgewoond door stafleden die bij de projectbegeleiding betrokken zijn, maar onder meer ook door facultaire vakdidactici. Zo ontwikkelt zich een levendige voedingsbodem voor inhoudelijke discussies. Er ontstaan plannen voor onderzoek in samenhang met de ‘basic science’projecten. Vóór 1982 ging alle energie zitten in het opstarten van de projecten; bovendien had de betrokken projectstaf geen specifieke onderzoekservaring op dit gebied. In de jaren tachtig begint het eerste onderzoek, aanvankelijk alleen over selectie van studenten, daarna ook over alternatieve concepties van studenten, en daarop toegesneden onderwijsstrategieën en lesmaterialen. Er worden publicaties op dat gebied uitgebracht en er wordt een promotieproject ingediend bij het universitaire stimuleringsfonds en gehonoreerd.6 De expertiseontwikkeling vindt vooral plaats bij de subfaculteit Natuurkunde, die met drie commissies (voor Yogya, Salatiga en Botswana) veel energie steekt in projectbegeleiding. Het is dan ook niet verwonderlijk dat juist de natuurkundehoogleraar C. C. Jonker in zijn bijdrage aan de eeuwfeestpublicatie Wetenschap en Rekenschap 1880-

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 265

265

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 266

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's