GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 257

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 257

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

de werkers in het veld

Zambia

256

Na terugkeer in Nederland werd ik geconfronteerd met de gevolgen van mijn lange afwezigheid op de Nederlandse arbeidsmarkt. Het vinden van passend werk bleek niet eenvoudig te zijn. Twee jaar lang had ik, op een enkele korte missie na, niet veel om handen. Tot begin 1995 het Medefinanciering Hoger Onderwijs (mho)-programma op gang kwam en ik opeens uit drie mogelijkheden kon kiezen. Het werd een project in Zambia. De University of Zambia werkte in het mho-programma samen met de vu en de universiteiten van Delft en Twente. Met een aanstelling van dgis ging ik als natuurkundedocent werken in het vu-project met als doel: onderwijsverbetering in het eerste jaar van de Faculty of Science. Alle bètastudenten moesten met een gemeenschappelijk eerste jaar op een A-level gebracht worden, in de vakken wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie.16 Mijn werk bestond uit het verzorgen van onderwijs: colleges, practica en ‘tutorials’, en in een latere fase: het opzetten van een nieuwe cursus. Mijn collega’s in het project hadden al eerder werkervaring op dit niveau (eind middelbare school in Nederland) opgedaan. Maar ik had tot dusver alleen te maken gehad met studenten met natuurkunde als hoofdvak. Het was vooral de instelling van de studenten waar ik nu aan wennen moest. Medio maart 1997 waren er rellen op de campus tussen studenten en oproerpolitie. Dat was een jaarlijks ritueel dat meestal resulteerde in een korte sluiting van de universiteit. Maar ditmaal bleek het een begin te zijn van een diepe crisis die vele maanden zou duren. Eerst kwam er een universitaire onderzoekscommissie die er een rapport over uitbracht. Maar de minister van onderwijs accepteerde de conclusies niet, en stelde een eigen commissie in. Het duurde allemaal heel lang. En intussen bleef de universiteit gesloten, tot grote ongerustheid van de ambassade, dgis en de Nuffic, vanwege de veertien Nederlandse projectmedewerkers die erbij betrokken waren. De hoorzittingen van de ministeriële commissie ontaardden in beschuldigingen over financieel wanbeheer. De universitaire leiding werd geschorst en de chaos werd steeds groter. Uiteindelijk ging de universiteit onder grote druk van de internationale donoren aan het eind van het jaar weer open, zonder echter dat er iets wezenlijks veranderd was.

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 256

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 257

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's