GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 213

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 213

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

projecten in alle windstreken

212

wordt het programma om die reden verkort van zeven naar vier maanden, en na twaalf jaar wordt de cursus opgeheven. De brugcursus in Botswana groeit wat aantal studenten betreft razend snel, van 120 bij de start, naar 400 in het jaar 1992 als de vu-betrokkenheid tot een einde komt. Hoewel de cursus op dat moment nog steeds het eeuwige leven lijkt te hebben, wordt het programma in 1995 toch beëindigd, omdat de examenresultaten van het middelbaar onderwijs inmiddels voldoende verbeterd zijn. De brugcursus in Lesotho (voor 100-150 studenten) hanteert een apart selectiemodel: schoolverlaters met goede testresultaten hebben directe toegang tot de exacte faculteit; de cursus is meer bedoeld voor het tweede echelon: de schoolverlaters met slechtere resultaten. Met dit directe toegangsmodel is goed te onderzoeken of de tweede kans die de brugcursus biedt, iets oplevert. Kunnen schoolverlaters, die zich formeel niet voor de universiteit kwalificeren, voldoende worden bijgespijkerd? Hoe goed zijn de resultaten van de studenten, die na de cursus voor de exacte faculteit worden aanbevolen, aan het eind van het eerste universitaire jaar? Onderzoek wijst uit dat het tweede echelon het dan beter doet dan de schoolverlaters die geen cursus nodig hadden. Conclusie: het bieden van een goede tweede kans levert inderdaad extra studenten op.11 De bijscholing van bètaleraren komt in alle drie landen iets later op gang dan de brugcursussen; het eerst in Swaziland (1979) en het laatst in Botswana (1988). De eerste stafleden van de bijscholingsprojecten hadden daarvóór in een brugcursus in zuidelijk Afrika gewerkt. Hoe het bijscholen van leraren het beste kon worden vormgegeven, dat moesten de vu en de projectmedewerkers nog leren. Belangrijk voor het professionaliseren van het bijscholingswerk zijn de contacten die eind jaren tachtig op gang komen met de afdeling Toegepaste Onderwijskunde van de Universiteit Twente (ut). Een mijlpaal is de door de vu en de ut georganiseerde conferentie in 1995 te Windhoek in Namibië, waar deskundigen met een internationale reputatie het bijscholen van leraren in een breder wetenschappelijk perspectief plaatsen. Lerarenopleiders uit elf landen in zuidelijk Afrika wonen deze conferentie bij.12 Eind jaren tachtig komt uit het aandachtsgebied ‘basic science’ een nieuw soort project voort: het ict-model, waarin informatie- en communicatietechnologie wordt ingezet voor problemen van onderwijs en

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 212

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 213

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's