GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Bijzondere chemie?! - pagina 220

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijzondere chemie?! - pagina 220

75 jaar scheikunde aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ONDERZOEKSINSTITUTEN

EN

ONDERZOEKSSCHOLEN

Onderzoeksscholen zullen afgestudeerden tot zelfstandig onderzoeker moeten opleiden. Zij zullen centra van hoogwaardig onderzoek moeten zijn. Zij zullen zelfstandige organisatorische eenheden moeten zijn met een eigen budgetverantwoordelijkheid, maar tegelijkertijd ook een koppeling kennen aan universiteiten. Onderzoeksscholen zullen van voldoende omvang moeten zijn. Zij zullen zorgvuldig de voor het doen van onderzoek meest geschikte kandidaten moeten selecteren en zorgdragen voor de begeleiding en 222

het onderwijs van deze medewerkers. Zij zullen zowel voor de aansluiting met de eerste fase als met het afnemende veld moeten zorgen. Last but not least: onderzoeksscholen moeten zodanig worden opgezet dat verantwoording kan worden afgelegd en evaluatie van activiteiten mogelijk is. 20

Oorspronkelijk werd er voor onderzoeksscholen ook een extra zak geld in het vooruitzicht gesteld door het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen. Er meldden zich talrijke gegadigden, in het begin vooral uit de bètahoek en de medische hoek. Later, toen door beleidsveranderingen op het ministerie de zak met geld een fictie was gebleken, kwam het accent te liggen op eventuele wijzigingen in het financieringssysteem van universiteiten en faculteiten. Er werd gedacht dat het onderzoeksgeld alleen nog maar in onderzoeksscholen zou worden gestoken. Ook dat bleek fictie. In 1 9 9 1 heeft de K N A W in opdracht van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen een protocol 'Erkenning Onderzoeksscholen' vastgesteld en de Erkenningscommissie Onderzoeksscholen ingesteld. De commissie besliste onafhankelijk van de K N A W over de erkenningsaanvragen van onderzoeksscholen. Bij het beoordelen van de aanvragen speelde de kwaliteit van de onderzoekersopleiding een belangrijke rol. De commissie toetste of er een duidelijk gestructureerd opleidings- en begeleidingsplan bestond, of het doel van de opleiding was geëxpliciteerd en of de wederzijdse rechten en plichten van opleiders en op te leiden onderzoekers duidelijk waren beschreven. Het instellen van onderzoeksscholen leidde tot veranderingen. De onderzoeksscholen hadden in de bètawetenschappen de mogelijkheden voor multidisciplinair onderzoek vergroot en er kwam een betere afstemming en coördinatie van het onderzoek. Ook leidden ze tot een groter aanbod aan cursussen voor promovendi. Een nadeel was de nadruk op het eindproduct: het afleveren van proefschriften en gepro-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's

Bijzondere chemie?! - pagina 220

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's