GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 119

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 119

[Deel 1]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

VERHALEN

Hoedemaker zei ook: 'Hij is zoo'n echte vechtgeneraal', die iedereen een eigen plaatsje in zijn grote plan aanwijst. En ook: 'Kuyper had laatst aan hem [Hoedemaker] geschreven, naar aanleiding van zijn vraag: "men zegt ge zijt veranderd denkend Art. 36 [van de Nederlandse Geloofsbelijdenis; over de theocratie in de verhouding tussen kerk en staat]" dit: "Ik arme, ik weet niet wat ik schrijf en ben zelf vreeslijk ontuis in mijn werken". Hoed[emaker] gelooft dat dit niet 8

maar een praatje is, maar waarheid, omdat de man teveel schrijven moet'. Kritisch stond Du Toit niet alleen over de weinig soepele manier waarop hij en andere Zuid-Afrikaanse studenten door de v u gehanteerd werden, ook rondom zijn promotie noteerde hij meningsverschillen en debatten. Het onderwerp voor zijn proefschrift koos Du Toit zelf: het methodisme. Het deed echter allerlei moeilijkheden ontstaan. Het methodisme was een 'onbekende onderwerp', noteerde hij. 143 Halve nachten discussieerde hij erover met zijn promotor H. H. Kuyper en ook Bavinck opponeerde hem stevig. 144 De gereformeerden in Nederland, beïnvloed door het Réveil, gevoelden veel sympathie voor het methodisme, ook omdat het een praktisch christendom beoefende. Abraham Kuyper zelf was indertijd diep geraakt door de Brightonbeweging, die hem ook meer oog gaf voor het mysticisme. 145 Voor de gereformeerden in Zuid-Afrika was het methodisme echter een heel andere zaak. Zij kenden een veel meer problematisch methodisme, dat er in zowel de Engelstalige als Hollands-Afrikaanse kerken bijna oppermachtig was, en dat, om nogmaals D. F. Malan aan te halen, de Heer niet alleen met het verstand maar zeker juist ook met hart en wil wilde dienen. 146 Een gevoelsreligie, persoonlijk, subjectivistisch en individualistisch veelal, en zonder behoefte aan confessionele precisie - vroomheid gaat boven welke leer dan ook. Gekant bovendien tegen elke specifieke christelijke organisatie op het terrein van onderwijs en politiek - het wilde 'albei godsdiens en teologie in die kerk opsluit'. 147 Maar naar gereformeerde opvatting kan de kerk 'de wereld niet laten lopen' en behoren op de kansel ook politieke en maatschappelijke vraagstukken thuis. 148 Het methodisme, meldde Het Kerkblad bijvoorbeeld enkele malen in 1895, behoort tot het rijtje van de levensbedreigende gevaren voor de kerk, samen met pantheïsme, darwinisme en modernisme. 1 4 9 Du Toit zal overigens niet verbaasd geweest zijn, dat Nederland an-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 119

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's