GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 40

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 40

[Deel 1]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

BEGINSELEN

Inhoudelijk heeft Davenport overigens weinig waardering voor Du Toits 'flights of fancy'; zijn Program 'disclose a theocratie view of the relations between Church and State, and a doctrine of divine sovereignty which left no room for a sovereign legislature or even a sovereign people and regarded existing political authorities as divinely ordained'. Davenport heeft duidelijk de tekst van DuToit/Kuyper gelezen zonder Kuypers feitelijke politieke ontwikkeling te verdisconteren. Kuyper erkende inderdaad Gods soevereiniteit in de politieke sfeer. Maar diens beginselen als de 'soevereiniteit in eigen kring' en 'de kerk als organisme' maakten elke 'theocratic view of the relations between Church and State' achterhaald. Kuyper zou ook niets begrepen hebben van een zin als de hierboven geciteerde. Politiek kan niet zonder transcendentie, herhaalde Kuyper keer op keer, maar dat wil niet zeggen dat de mensen als staatsburgers geen verantwoordelijkheden kennen. Hij 82 was een democraat. Wat Du Toits Program trouwens pas echt opzienbarend en uitdagend maakte, was dat hij deze antirevolutionaire staatsvisie verbond aan zijn diepste politieke ideaal: de Afrikaner identiteit en haar bestemming, 'een vereenigd Zuid Afrika, onder eigen vlag'. Want vanaf het eerste artikel liet Du Toit niet in het ongewisse wat zijn program in Zuid-Afrika aan veranderingen beoogde: De nationale partij vertegenwoordigt in Zuid Afrika den grondtoon van ons Volkskarakter, gelijk dit gevormd werd door overplanting en ontwikkeling eener kolonisatie van Europeanen, voornamelijk Hollanders en Hugenoten, op Afrikaanschen bodem; en wenscht dit... aan de behoeften van onzen tijd ... te ontwikkelen.

Niet via 'het beginsel van eene wettelooze volkssoevereiniteit' - die verwierp Du Toit mét Kuyper, aangezien God de enige bron van het soevereine gezag is. Maar wij verwerpen ook 'alle wederrechtelijke vreemde overheersching', voegde hij er aan toe. Woorden die hun dreigende klank niet verloren, wanneer Du Toit in de tweede helft van het artikel de bestaande inrichting van Zuid-Afrika, inclusief 'de Britsche soevereiniteit [in de Kaapkolonie en Natal] van Godswege langs historischen weg geworden' noemt. Want ook

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 40

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's