GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 145

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 145

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

trouw aan het woord in salatiga

144

te openen vanwege het grote belang van deze vakken voor een verdere industriële ontwikkeling van het land. Bovendien gaat de overheid eisen dat een lerarenopleiding in de exacte vakken niet alleen door een onderwijsfaculteit wordt georganiseerd, maar een gezamenlijke onderneming wordt met een faculteit exacte wetenschappen. Ook om die reden is de aanwezigheid van zo’n faculteit essentieel. Heeft Satya Wacana de mogelijkheden om een dergelijke faculteit wiskunde en natuurwetenschappen te gaan openen, en is de vu bereid om daarbij te helpen? Om dat te bekijken worden de bestaande programma’s geevalueerd. Niet alleen intern, maar ook door twee externe deskundigen: een Indonesische hoogleraar van de landbouwuniversiteit in Bogor en een Nederlandse hoogleraar van de universiteit van Nijmegen. Wat zijn hun bevindingen? De beoordelaars merken op dat de beide universiteiten, Satya Wacana en de vu, zich ervan bewust zijn dat het karakter van hun samenwerking in de loop der jaren gewijzigd is. Van een eenzijdige steun aan een jonge universiteit naar een voor beide zijden gunstige relatie tussen twee autonome partners. Niettemin blijven er grote verschillen tussen de partners bestaan. Satya Wacana is een relatief kleine universiteit die afhankelijk is van het aantrekken van voldoende aantallen studenten, gericht op generalistische onderwijsprogramma’s en op toegepast onderzoek. De vu is veel meer georiënteerd op zuiver academisch onderzoek en training van specialisten. Vooral in de stafontwikkelingsprojecten, die plaatsvinden bij biologie en economie geeft dat problemen. Stafleden die een verdere training aan de vu hebben gevolgd, moeten bij terugkomst in Satya Wacana weer generalisten opleiden. Het evaluatierapport stelt vast dat het soms moeilijk is om seniorstafleden van Satya Wacana warm te krijgen voor een Ph.D.-programma aan de vu, omdat zij daarmee de soms aanzienlijke inkomsten moeten missen van inkomstenverwervende activiteiten boven hun basissalaris. Vooral bij de economische faculteit is dat het geval. Het rapport doet de aanbeveling dat daarop gecompenseerd wordt, of dat anders alleen aan juniorstafleden de mogelijkheid van een Ph.D. moet worden geboden. De externe beoordelaars beschouwen de drie projecten: biologie, economie, en de lerarenopleiding in de exacte vakken als geslaagd. Het succes van de laatste twee projecten schrijven zij in belangrijke mate toe aan het ter plekke werken van externe consultants over lange

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 144

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 145

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's